Text uveřejněný na tomto webu se nemusí shodovat s názory zaměstnavatele Tesco Stores ČR a.s., nebo případně dalších stran. Jsou zde uveřejněny svobodné názory odborové organizace, jejich členů a zaměstnanců společnosti v souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, platnými právními předpisy a Ústavou ČR. Rada NOT i Rada odborové organizace si vyhrazují právo odstranit nebo nezveřejnit texty s urážlivým, rasovým, diskriminačním či vulgárním podtextem, stejně jako texty či reklamní odkazy nesouvisející s obsahem a účelem těchto stránek.

UPOZORNĚNÍ pro zasílání obchodních sdělení a telemarketing:
Není dovoleno a je zakázáno zasílat jakákoli nevyžádaná obchodní sdělení na kteroukoli e-mailovou adresu uveřejněnou na tomto webu nebo využívat jakékoli uvedené telefonní kontakty pro účely telemarketingu, výzkumů trhu nebo nabídku služeb. Nevyžádaná obchodní sdělení zaslaná na kteroukoli zde uveřejněnou e-mailovou adresu nebo uskutečněný pokus o telemarketing, výzkum či obchodní nabídku na jakékoli níže uvedené telefonní číslo, budou bez dalšího upozornění řešena podáním podnětu pro zahájení správního řízení k příslušnému správnímu úřadu (ÚOOÚ) pro porušení příslušných právních předpisů a směrnicí GDPR.

neděle 27. července 2008

ROZHOVOR, Phil Clarke: Pokladny bez pokladních budou všude


Phil Clarke svou kariéru v Tescu nastartoval v Anglii už jako šestnáctiletý, když v prodejnách tohoto řetězce doplňoval regály. O třicet let později se stal šéfem české pobočky Tesca. Během tří let zdvojnásobil počet obchodů na rovnou stovku a českou pobočku trošku "poangličtil". 

Po rozšíření sortimentu o mezinárodní potraviny došla řada na nákupy po síti, finanční služby i samoobslužné pokladny. "Příští rok se samoobslužné pokladny stanou běžnou součástí prodejen. A to i u naší konkurence," říká Clarke. 


HN: Šéfem jste tři roky. Jak se za tu dobu české Tesco změnilo? 

Když jsem sem přišel, měli jsme 45 obchodů. Minulý týden jsme otevřeli stou prodejnu. Před třemi lety jsme měli hypermarkety a obchodní domy. Dnes máme nejrůznější velikosti hypermarketů a k nim Tesco Expres (menší prodejny ve městech, pozn. red.). Některé změny jsou pro zákazníky viditelnější. Jiné, jako nové distribuční centrum či investice do zaměstnanců, viditelné nejsou. Ještě je ale stále dost věcí, které chci změnit. 


HN: Například? 

Zlepšit nakupování, ještě více investovat do zaměstnanců a přinést ještě více mezinárodních produktů. Pak tu jsou samozřejmě nové služby. Ještě letos, případně počátkem příštího roku plánujeme spustit finanční služby - začneme s kreditními kartami. 

Příští rok rozjedeme také internetové nakupování. Bude to v mnohem lepší kvalitě než to, co Tesco nyní zkouší. Lidé si na internetu vyberou potraviny či zboží které budou chtít. Zaškrtnou si čas, kdy jim má být nákup dovezen, a my to doručíme. 

Začneme v pěti obchodech v různých městech a postupně přidáme další. Myslím, že lidé to uvítají. Nebudou se muset vracet domů z práce obtěžkáni nákupními taškami. 

To, co funguje v cizině, přeneseme i do Česka 


HN: Tedy služby, které fungují v Anglii? 

Ano, v Anglii máme vlastní banku, a co se týče on-line nakupování, i tato služba je tam velmi oblíbená. 

Většina služeb, na které se díváme, už na zahraničních trzích funguje. Ať už je to internetové nakupování, nebo telekomunikace. Všechny tyto věci bychom chtěli přinést do Česka a je jen otázka času, kdy to uděláme. 


HN: A co je na seznamu priorit jako první? Zmíněné finanční služby? 

Úspěšně jsme v Česku odzkoušeli samoobslužné pokladny. Ty mohou být v poměrně velkém množství prodejen. Ještě letos bych je měl rád ve dvaceti prodejnách Tesco. Snad nám to nezkomplikují technologie. Jejich počet tedy určitě rozšíříme. 

Navíc si myslím, že se v příštím roce samoobslužné pokladny stanou běžnou součástí obchodů a to nejenom v Tesku, ale i v prodejnách našich konkurentů. Ne, že bych jim snad chtěl radit, ale vím, že je to věc, na kterou už nyní koukají. 


HN: Nebojíte se, že se je Češi budou snažit nějak obejít a přechytračit? 

Češi jsou určitě chytří, ale nemyslím si, že by byli méně čestní než jiné národy. V Anglii jsou prodejny ve stovkách obchodů a samozřejmě, že se najde pár zákazníků, kteří se je snaží zneužít, ale je jich minimum. Navíc máme způsoby, jak pokladny kontrolovat. Jsou blízko kamer, a i když se jmenují samoobslužné, jsou to spíš asistované pokladny. Jedna asistentka, má na starosti třeba dvě až tři kasy najednou a v případě potřeby pomůže zákazníkům. 


HN: A co Tesco a telekomunikace? V Česku nedávno odstartoval čtvrtý operátor U:fon - není čas na vašeho virtuálního operátora? 

Čas je dobrý. Ale jak jsem řekl, v žebříčku priorit jsou teď jiné věci. Letos virtuálního operátora už nestihneme, ale mohl by být příští rok. Pokud se nám podaří najít vhodného partnera. Spoustu věcí děláme jako celá skupina Tesco a pak máme i mezinárodní partnery. Tím že jsme ve dvanácti zemích, můžeme ve finále nabídnout i lepší ceny. Lokálně zatím o telekomunikacích nejednáme. 

Nejmenší město pro hypermarket? Ještě nevíme 


HN: Prodejny Tesco jsou stále v menších městech. Jaká je vůbec hranice počtu obyvatel, kde může stát hypermarket? 

Ještě před pár lety jsme si mysleli, že nemůžeme jít do měst, která mají méně než patnáct tisíc obyvatel. Pak jsme to snížili na dvanáct tisíc, později na deset. Dnes jsme ve městech, která mají i šest či sedm tisíc obyvatel a myslím, že můžeme jít i do menších. Kde je ta hranice, to nevím, ještě jsme ji nenašli. 


HN: Takže vaše expanze hypermarketů bude pokračovat? Kolik prodejen chcete přidat? 

Ještě letos plánujeme otevřít tak pět až šest hypermarketů. Do konce roku budeme mít zhruba 108 obchodů, příští rok jich chceme mít tak 120. Snažíme se otevřít osm až dvanáct prodejen ročně. Navíc nyní máme formát Tesco Expres a je pochopitelné, že se budeme snažit, aby těchto prodejen bylo ještě víc. 


HN: Jak jsou prodejny Tesco Expres úspěšné a kolik jich přibude? 

Máme jich pět. Jsou velmi úspěšné, což mě těší. Bylo by jednoduché mít jich sto, ale problémem je vhodné místo. To je klíč k úspěchu. Prodejna může být jen o sto metrů jinde a už stojí na špatném místě. Ve městech je spoustu obchodů s nápisem "Potraviny", kterým se nedaří. Někdy jsou jenom na špatné straně silnice nebo padesát metrů špatným směrem od tramvajové stanice. Pokud najdeme dobrá místa, chtěl bych ročně otevřít tak dvacet obchodů Tesco Expres. 


HN: Prodejny budete budovat sami, nebo uvažujete i o nákupu od konkurence. Třeba v Praze je mnoho večerek, často i na dobrých místech, které vlastní vietnamští prodejci. 

Kupovat můžeme jen v momentě, kdy někdo prodává. Mnoho pražských večerek je ale příliš malých. Tesco Expres je větší a i díky tomu úspěšný formát. 

Hráčů na trhu je stále dost, i když mnozí zmizeli 


HN: Loni jste měli tržby 38,9 miliardy korun. Ale ztrátu 156 milionů. Dostanete se letos do zisku? 

Nemůžu říct, jaká budou čísla letos, nevím to, ale i kdybych to věděl, tak bych to nesměl říct. Moje ambice jsou, aby byznys rostl dlouhodobě. Tesco je tu dvanáct let a chceme, aby tu bylo i v budoucnosti. Musíme tedy najít dobrý balanc mezi růstem byznysu na dlouhý čas a krátkodobou ziskovostí. 


HN: Za dvanáct let se trh docela změnil a pár vašich konkurentů už zmizelo. Odejdou i další? 

Hráčů je tu stále dost, i když už mnozí zmizeli - mimochodem, dva odpadlíky, Carrefour a Edeku, jsme koupili právě my. 

Když se podíváme do zahraničí a vidíme, kolik konkurentů máme jinde, je to podstatně méně než tady v Česku. Nemyslím si ale, že někdo z provozovatelů velkých hypermarketů rychle odejde. Naopak, asi by mě nepřekvapil příchod Aldi. 

Po Česku by mě lákala kariéra v Asii 


HN: V Česku jste už tři roky, zvykl jste si na české jídlo? 

V Česku si to užívám, ale moc českých jídel nejím. Snažím se nejíst venku, různé obchodní večeře mi stačí. S ženou si vaříme sami a potřebné ingredience tu seženeme. Nemám zvyky expatů, že bych si musel vozit z Anglie něco, na co jsem zvyklý. Pár věcí mi tu sice chybí, ale když se vrátím domů, dám si je jako speciální odměnu. 


HN: Po třech letech se obvykle šéfové střídají. Jaká země by vás lákala? 

O tom, jak dlouho tu ještě budu, nerozhoduji. Jsem tu spokojený. Kdybych měl jít jinam, lákala by mě Asie.Tam jsem nikdy nepracoval. 

Pro anglický řetězec Tesco pracuje už déle než třicet let. Do firmy nastoupil hned po střední škole v šestnácti letech. Začínal doplňováním zboží do regálu a převážnou část kariéry strávil "v provozu". Postupně se vypracoval na manažera obchodu, oblastního ředitele a poté provozního ředitele společnosti. 

Podílel se také na přípravě otevírání nových obchodů a vedl program, který změnil řízení a hodnocení činnosti jednotlivých oddělení ve firmě. Šest měsíců předtím, než přišel do České republiky a stal se generálním ředitelem Tesca ČR, pracoval na vytvoření nového formátu obchodů. 

Phil Clarke je ženatý a má dvě dcery. Volný čas tráví s rodinou, sleduje fotbal a rád zahradničí. 
Autor: Zuzana Luňáková


Žádné komentáře:

Okomentovat