Nový systém nemocenské nutí firmy k větším kontrolám nemocných zaměstnanců
Až letos někdo ze zaměstnanců společnosti Student Agency onemocní, čeká ho oproti minulému roku změna. Když si bude chtít zajít třeba do lékárny či nakoupit, bude muset poslat svému nadřízenému textovou zprávu, že odchází z domova.
Jejich zaměstnavatel se tak rozhodl zareagovat na letošní změnu vyplácení nemocenské, která firmám nařizuje platit od čtvrtého do patnáctého dne nemoci náhradu mzdy z firemní kasy. Za první tři dny nedostává pracovník nic ani od státu, ani od svého chlebodárce. Od patnáctého dne mu pak na účet začne chodit nemocenská vyplácená státem z pojištění. Zaměstnavatelům pak nově stát snížil odvody na nemocenském za zaměstnance o jedno procento na 2,3 procenta.
"Nemá smysl každého osobně kontrolovat. Sms zpráva je proto velmi jednoduchý a spolehlivý způsob kontroly," říká majitel Student Agency Radim Jančura s tím, že systém vyzkoušel už v minulém roce. Podnikatel se tak pouze rozhodl využít svého práva, které mu od Nového roku zákon dává - kontrolovat, zda se člověk na neschopence opravdu zdržuje na stanoveném místě.
Legitimnost kontrol potvrzuje i advokát Miroslav Bělina z pražské advokátní kanceláře Kříž a Bělina. Upozorňuje jen na fakt, že zaměstnavatel může právo kontrolovat uplatnit jen v období, kdy je povinen zaměstnancům platit - tedy od čtvrtého do patnáctého dne nemoci.
Šéfové českých firem však dobře vědí, že nejlepší je nemocnosti svých zaměstnanců předcházet. A podle toho se hodlají i zařídit. "Když uvidíme, že se některý z kolegů necítí dobře, z prostředků firmy mu poskytneme léky, aby se nemoc nerozjela," říká Jančura.
Podle projektové ředitelky společnosti Z-Group Marcely Mrázkové může být dalším způsobem, jak snížit nemocnost na pracovišti, vyplácení větších odměn zaměstnancům, kteří méně marodí. "Tyto metody jsme v minulosti používali a od té doby nám nemocnost výrazně poklesla a stále klesá. Se simulanty si však u nás nejlépe poradí pracovní kolektiv. Ten, kdo by se chtěl flákat na úkor druhých, to prostě neustojí," uvádí Mrázková.
Některým zaměstnavatelům se kontroly podřízených příčí také kvůli případnému zhoršení vztahů na pracovišti. Na první místo kladou vzájemnou důvěru. "Kdybychom museli zaměstnance nějak výrazně kontrolovat, asi bychom si museli položit otázku, zda jsme při jejich příjímání neudělali chybu," myslí si Michal Chour, ředitel pražského hotelu Radisson SAS Alcron.
Podle České správy sociálního zabezpečení je nový systém bičem na simulanty a firmy motivuje. "Nejen že si pohlídají, aby se jejich zaměstnanci skutečně léčili, ale preventivně jim třeba nakoupí vitamíny nebo zařídí relaxační pobyt," myslí si Jana Buraňová z ČSSZ.
Její optimismus však nesdílí prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel, podle kterého může změna způsobit i to, že zaměstnavatelé opakovaně nemocné kvůli vysokým nákladům raději propustí. Kužel se zároveň domnívá, že podnikatelé nemají kapacitu na kontrolu, zda zaměstnanci skutečně dodržují léčebný režim. "Provádění těchto kontrol podnikateli je pouze další nesmyslná administrativní zátěž," vyjádřil se Petr Kužel.
Jejich zaměstnavatel se tak rozhodl zareagovat na letošní změnu vyplácení nemocenské, která firmám nařizuje platit od čtvrtého do patnáctého dne nemoci náhradu mzdy z firemní kasy. Za první tři dny nedostává pracovník nic ani od státu, ani od svého chlebodárce. Od patnáctého dne mu pak na účet začne chodit nemocenská vyplácená státem z pojištění. Zaměstnavatelům pak nově stát snížil odvody na nemocenském za zaměstnance o jedno procento na 2,3 procenta.
"Nemá smysl každého osobně kontrolovat. Sms zpráva je proto velmi jednoduchý a spolehlivý způsob kontroly," říká majitel Student Agency Radim Jančura s tím, že systém vyzkoušel už v minulém roce. Podnikatel se tak pouze rozhodl využít svého práva, které mu od Nového roku zákon dává - kontrolovat, zda se člověk na neschopence opravdu zdržuje na stanoveném místě.
Legitimnost kontrol potvrzuje i advokát Miroslav Bělina z pražské advokátní kanceláře Kříž a Bělina. Upozorňuje jen na fakt, že zaměstnavatel může právo kontrolovat uplatnit jen v období, kdy je povinen zaměstnancům platit - tedy od čtvrtého do patnáctého dne nemoci.
Šéfové českých firem však dobře vědí, že nejlepší je nemocnosti svých zaměstnanců předcházet. A podle toho se hodlají i zařídit. "Když uvidíme, že se některý z kolegů necítí dobře, z prostředků firmy mu poskytneme léky, aby se nemoc nerozjela," říká Jančura.
Podle projektové ředitelky společnosti Z-Group Marcely Mrázkové může být dalším způsobem, jak snížit nemocnost na pracovišti, vyplácení větších odměn zaměstnancům, kteří méně marodí. "Tyto metody jsme v minulosti používali a od té doby nám nemocnost výrazně poklesla a stále klesá. Se simulanty si však u nás nejlépe poradí pracovní kolektiv. Ten, kdo by se chtěl flákat na úkor druhých, to prostě neustojí," uvádí Mrázková.
Některým zaměstnavatelům se kontroly podřízených příčí také kvůli případnému zhoršení vztahů na pracovišti. Na první místo kladou vzájemnou důvěru. "Kdybychom museli zaměstnance nějak výrazně kontrolovat, asi bychom si museli položit otázku, zda jsme při jejich příjímání neudělali chybu," myslí si Michal Chour, ředitel pražského hotelu Radisson SAS Alcron.
Podle České správy sociálního zabezpečení je nový systém bičem na simulanty a firmy motivuje. "Nejen že si pohlídají, aby se jejich zaměstnanci skutečně léčili, ale preventivně jim třeba nakoupí vitamíny nebo zařídí relaxační pobyt," myslí si Jana Buraňová z ČSSZ.
Její optimismus však nesdílí prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel, podle kterého může změna způsobit i to, že zaměstnavatelé opakovaně nemocné kvůli vysokým nákladům raději propustí. Kužel se zároveň domnívá, že podnikatelé nemají kapacitu na kontrolu, zda zaměstnanci skutečně dodržují léčebný režim. "Provádění těchto kontrol podnikateli je pouze další nesmyslná administrativní zátěž," vyjádřil se Petr Kužel.
HN.IHNED.CZ
Autor: Jan Záluský
Žádné komentáře:
Okomentovat