Text uveřejněný na tomto webu se nemusí shodovat s názory zaměstnavatele Tesco Stores ČR a.s., nebo případně dalších stran. Jsou zde uveřejněny svobodné názory odborové organizace, jejich členů a zaměstnanců společnosti v souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, platnými právními předpisy a Ústavou ČR. Rada NOT i Rada odborové organizace si vyhrazují právo odstranit nebo nezveřejnit texty s urážlivým, rasovým, diskriminačním či vulgárním podtextem, stejně jako texty či reklamní odkazy nesouvisející s obsahem a účelem těchto stránek.

UPOZORNĚNÍ pro zasílání obchodních sdělení a telemarketing:
Není dovoleno a je zakázáno zasílat jakákoli nevyžádaná obchodní sdělení na kteroukoli e-mailovou adresu uveřejněnou na tomto webu nebo využívat jakékoli uvedené telefonní kontakty pro účely telemarketingu, výzkumů trhu nebo nabídku služeb. Nevyžádaná obchodní sdělení zaslaná na kteroukoli zde uveřejněnou e-mailovou adresu nebo uskutečněný pokus o telemarketing, výzkum či obchodní nabídku na jakékoli níže uvedené telefonní číslo, budou bez dalšího upozornění řešena podáním podnětu pro zahájení správního řízení k příslušnému správnímu úřadu (ÚOOÚ) pro porušení příslušných právních předpisů a směrnicí GDPR.

úterý 20. ledna 2009

Bůh ochraňuj Tesco


...

Píše se leden roku 2009. Svět prochází ekonomickou krizí a Česko je na pokraji recese. Řada firem propouští a přehodnocuje své plány a vize do budoucnosti, náklady, priority ale hlavně v pozicích vrcholného top managementu.

Na celém světě nenajdete společnost, která by nebyla nucena hledat úspory tam, kde je to možné. Každý žije v obavě, jestli to nebude právě ta firma, ve které pracujeme. Každý přemýšlíme denně nad krizovým plánem. Co kdyby?

Přemýšlet ale musí zejména vedení společnosti Tesco, a to velmi rychle. Chyb, kterých jsme se v minulosti dopustili, se musíme zásadně vyvarovat. Musíme bojovat o každého zákazníka, ten je totiž naším chlebodárcem. Stejné chyby už si nemůžeme dovolit. Situace nízkého počtu zaměstnanců, která byla důvodem vyhlášení stávkové pohotovosti v listopadu loňského roku, se viditelně opakuje. A sliby, které byly dány, zůstaly jen sliby. Je možné si však takový luxus dovolit? Máme hledat úspory právě v personálním obsazení běžných provozních zaměstnanců? Rozhodně ne. Prioritou pro nás musí být právě zákazník, a to, co od nás zákazník požaduje. Servis, rychlou obsluhu a ochotu poradit. Ale kdo zákazníka obslouží a poradí mu? Manažer na centrále? To asi rozhodně ne. Je to ten, díky němuž může společnost vydělávat – prodavač nebo pokladní. A samozřejmě další, kteří pro změnu musí zase na prodejnu zboží doplnit a do provozní jednotky přijmout a vyskladnit. Musíte mít samozřejmě kvalitní zboží a dobré zásobování. Všechny tyto priority však Tesco postrádá, jako by nás ani zákazník nezajímal. Zaměstnanec už teprve ne. Tohle už tady bylo a ztráty byly nemalé. Je čas změny

Tesco by mělo jít po vzoru konkurence a začít s rekonstrukcí svých priorit a plánů. Jenže ne jen nějakou kosmetickou, tady musí být už „generální rekonstrukce“. Zatím co například také společnosti jako Ikea či Globus ví, že zákazníka, který s koupí váhá, musíte o koupi výrobku a jeho správné volbě přesvědčit, Tesco stále spí.

A důvod? Mzdové náklady. Nechápete? Ani já ne, i když možná ano. Centrála a počet jejich zaměstnanců jaké má Tesco, nemá ve světě obdobu. A tady je právě onen zakopaný pes. Už v době stávkové pohotovosti jsem byl pokárán, že jsem použil výrazu, že Tesco preferuje komunistická prvomájová hesla a vedení se cítilo dotčeno. Ale není tomu tak? Například: „Nikdo se nestará o zákazníky lépe než my“. A zůstalo přece jen u slibů, zákazník od nás odchází nespokojen se slovy: „Už sem rozhodně nepůjdu, to už není to Tesco, co bývalo“, a má bohužel pravdu. Nebo to, že Tesco má stanoven mzdový plán na pět let předem. Co Vám to připomíná? Nemýlím-li se opravdu takový ten “plán pětiletky“. Za svou předešlou existenci až dosud Tesco vše jen centralizovalo. Ať nákupčí, mzdovou účtárnu, sklad. Nepochopitelné, ale skutečné. Dodávky zboží váznou a objednat některé zboží je naprosto nemožné, zákazník nemá možnost výběru, ale na druhou stranu proč? Stejně ho nemá kdo obsloužit.

Nakonec Vám přijede audit a vy si to pěkně odskáčete. „Jak je možné že neděláte na pokladnách stopky? Proč neděláte tohle, přesně podle nařízení“. Arogance a jen arogance. Ale zamyslet se nad tím, že máte-li na zóně 5 pokladních a zbytek pokladen je obsazen každým, kdo trochu jen na pokladně umí, je u takových pozic a nesmyslně vytvářených funkcí nemyslitelné. Hlavně, že bylo slibů nad úpravou procesů vzhledem k situaci, která panuje. Co ale čekat, nic Vás už tady nemůže překvapit. Namísto posílení běžného provozu vytváří Tesco jen nové pozice tam, kde nejsou potřeba. Kdo obslouží zákazníka za rok. Onen arogantní manažer ztrát, oblastní manažer či řiditel nebo nakonec sám generální řiditel? Kam vlastně Tesco spěje?

Paradoxem toho všeho nakonec je, že Tesco šetří už i na igelitkách, což se dá pochopit na rozdíl od toho, že šetří i na vodě pro zaměstnance, když je mimochodem zaměstnavatel povinen zajistit pitný režim ze zákona. Nebo, a to už je opravdu směšné, na toaletním papíru. Takže si zadky budeme vytírat zřejmě prstem. Kde máme základní hygienické potřeby? Jestli pak ho nesmí objednat ani na centrále a také šetří? To je otázka do diskuze. No já si ten papír do práce budu nosit, hlavně si ho nesmím zapomenout označit.

Z listopadových jednání zatím bohužel zůstává jen u slibů. Ale jak dlouho si můžeme dovolit takto nečinně postupovat? Čeká snad vedení na to, až to začnou řešit sami zaměstnanci nebo zákazníci? Musíme snad vyhlásit stávku, aby Tesco pochopilo politiku prodeje a trhu? Tesco musí rozhodně projít rozsáhlou rekonstrukcí, to je nevyhnutelné. Kdy to však dojde právě těm zodpovědným? Zřejmě až se ztrátou toho posledního zákazníka. Je asi načase zřejmě zakročit dokud je to možné. Ale proč to zase máme dělat my zaměstnanci? To je každý ve vedení tak zaslepený z důvodu možné ztráty oné pozice, na které pracuje?

Samozřejmě očekávám opět rozhořčení těch odpovědných, že to není pravda a jejich uraženou ješitnost. A závěrem už jen tolik. Američtí prezidenti používají větu: „Bůh ochraňuj Ameriku“ a já ji měním: „Bůh ochraňuj Tesco“.

Ivan Předinský

15 komentářů:

  1. Dobrý den já pracuji na odchodním domě už spoustu let už od Prioru a musím říct že souhlasím s každým vaším slovem,to co se ted v Tescu děje nemá obdoby.Na jedné straně šetříme za zaměstnance s nejnižšími platy aby jsme měli spoustu zaměstnanců s vysokými platy,kteří jsou tu od toho aby si klidně seděli u svých počítaču a přidělovali nám čísla problémů,no ale už nikoho nezajímá že číslo problému náš problém nevyřeší a že těch problémů není zrovna málo když máme tolik pracovníků centrály,kde levá neví co dělá pravá.
    A proč by nám měli poskytovat takovou věc jako je toaletní papír??Vždyt to není přeci ani v zákoníku práce a ani v kolektivní smlouvě.Já myslím že nejlepší bude prodavačum zakázat v pracovní době chodit i na záchod,protože voda stojí taky peníze a je třeba ušetřit kde se dá.Takže zbudování kadibudek by nebylo asi od věci.A v rámci uspor by si zaměstnanci mohli utírat zadek použitýma papírama s tiskáren.Jenže otázka zní kteří????Protože těch pár lidí co zbylo na provozech kolikrát ani nemá šanci si odskočit když zrovna potřebuje.
    Takže lidičky když se vám bude chtít na záchod tak křižte nohy a nechte si to na doma at nám může skvétat centrála,protože když je nezkřížíte tak vrámci uspor budete propuštěni pro nadbytečnost,protože na provozech je přeci stále zaměstnanců nadbytek a těch chudáčků je na centrále málo.A protože jich je málo, tak zákazníci u nás nemají co kupovat a proto na ploše nemáme žádné zaměstnance aby těm zákazníkům nikdo nemusel vysvětlovat proč zboží v akci skoro celou akci nemáme.Ale za to máme sklady nacpaný neprodejnýma šuntama za miliony a milony nás to bude stát aby jsme se těch šuntu zbavili.No ale hurá máme ušetřeno za toaleták a prodavače.
    Takže bůh neochranuj Tesco ale těch pár chudáků co zbylo na provozech aby nedostali průjem jinak jsou namydlení.

    OdpovědětVymazat
  2. Jooo tohle je fakt super článek.

    OdpovědětVymazat
  3. Pracoval jsem v Tesco Letnany devet let a mohu s clankem jen souhlasit! Jsem rad ze jiz v Tescu nepracuji,nakupovat take chodim radeji jinam.Je to tam nyni hruza:drahe zbozi,neoznacene ceny,poloprazdne regaly,zadni ochotni zamestnanci...

    OdpovědětVymazat
  4. Oni uz tam nejsou ani ti neochotni zamestnanci...

    OdpovědětVymazat
  5. Opravdu v obchodní jednotce je to hrůza.Probíhá zde za provozu přestavba ,všude prach v šatnových skřínkách a na oblečení,ztísněné podmínky na převlečení atd....a do toho nový ředitel,který zavádí nové a nepochopitelné pravidla,pro obyčejného dříče za málo peněz,nad kterými zůstává rozum stát.A stát musí zaměstnanci i o přestávce ,není si kam sednout,čobol zrušil i ostatní obyčejné lidské nároky při odpočinku(neplaceném).Možná by někdo měl nastolit těmto super managerům nejen v Tescu pořádné školení o slušném chování k podřízeným.Je smutné že jsme národ,který si nechá srát na hlavu od kdejakého magora.Poslat je k lopatě,to by je možná naučilo.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahojte,
    vo všetkom s Vami súhlasím je to strach a hroza pracujem v Tescu uz 5 rokov a zaciatky boli super ludia aj praca ale teraz presne to co aj u Vas.
    Na pokladne chodia vsetci a nema ich kto naucit blokovat a este aj to euro ...
    Pecivo sa blokuje podla nalady lebo nemame plu.
    A PS tiez nemame vodu ani toaletny.
    Ale mame riaditelku ktora sa ani nepozdravi ved naco stracat drahocenny cas z niktom ako je predavac.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den,
    velmi trefně napsaný článek. Jsem zaměstnancem již několik let jako prodavačka. Mám pocit, že ze začátku, když se HM u nás otevřel nebylo tak špatně jako teď. Zůstalo pět a půl prodavačů na ploše, na které jsou kladeny takové nároky, které se prostě nedají zvládat byť se člověk může snažit sebe víc. Jste ve stresu, nevíte co dělat dřív, aby člověk všechno stihl do konce směny. Do toho vás chodí upozorňovat vedoucí, že támhleto už mělo být doplněno, že jí volal pan ředitel sledující zaměstnance na kamerách, že to či ono není hotovo. Arogantní jednání ze strany nadřízených. Místo toho, aby vznikla nějaká rozumná diskuze mezi vedoucími, manažery a panem ředitelem o tom, že je potřeba více zaměstnanců na ploše, vyhrává raději mlčení, protože se každý samozřejmě bojí o své místo. Nejvíc mě pobavilo, když se u nás HM objevila novinka a to taková, že pan manažer chodil a uděloval do tabulky prodavačkám za pultem každodenně smajlíky, podle toho jak se zrovna tvářily.
    Nyní čekáme přírustek do rodiny, takže momentálně nepracuji, ale už teď mohu s klidem říct, že pro tohoto zaměstnavatele už nikdy pracovat nechci.

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý den.Já pracuji v TESCU v Mostě-jako pokladní.Nás pořád honí, ale že když ve 20:00 skončíme,tak už u lahůdek není výběr salámů,protože jsou většinou uklizené,že prodavačky jsou vzteklé a sprosté,že nejsou rohlíky,housky a chleba,to se neřeší.A to máme otevřeno do 22:00.Na pokladnách židle ze kterých padáme a které jsou většinou nepoužitelné.A stále nově se nabírající brigádníci,kteří mají spoustu přesčasových hodin,které se jim nemůžou proplatit,ale převádějí se do dalších měsíců.Ředitel zakázal přijmout někoho na stálo.Takže místo jednoho pracovníka na stálo,přijmou dva brigádníky.U pokladen sedí při frontách kdo má nohy a ruce,bez ohledu na to,jestli na pokladně umí.A každých deset minut se na pokladně objeví dotaz na délku fronty.Nařízení manažera zní jasně-bez ohledu na délku fronty piště jeden nebo dva zákazníci,nejvýš dvakrát denně můžete zadat trojku.Bez ohledu na to, že vám za pokladnou stojí třeba osm lidí.Lidé vám nadávají,odcházejí ke konkurenci.Jen čekám, kdy TESCO oznámí,že neprosperuje a zavře HM.Přitom v Mostě máme tržby víc než jen slušné.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den,já se nedivím,že TESCO nemá zaměstnance,jak zaučují a vůbec jak funguje rozpis nástupu do práce děs a hrůza to vydrží jen silná povaha.Jezdila jsem na brigádu do Tesca nebyl den kdyby na mě nekoukali jak na blba měla jsem rozpis nástupu a řídila se podle něj,ale oni měli další dva rozpisy a na každém jiný nástup,dokonce jsem měla jít na noční podotýkám jela jsem 40km!a oni mě poslali domů,že jsem tam neměla být.A vůbec nástupní podmínky posadí za kasu nic neřeknou,a jed po 6dnech brigády mě nedokázali ukázat ani kde je wc.

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den, souhlasím s Vámi, pokud jste byla na brigádě přes Tesco, není co dodat. Přístup zcela běžný, co se týče rozpisů a o zaškolení ani řeč. Pokud jste však byla na brigádě přes agenturu pak s Vámi nemohu souhlasit. Zaškolení bylo věcí agentury, která ja za toto placena a ona byla Vaším zaměstnavatelem. Bohužel máme s agenturami velmi špatné zkušenosti, brigádníci nebyli vykrýváni dle objednávky a požadavku zaměstnavatele, ale podle toho, jak se agentuře zachtělo. Proto už s agenturami Tesco trvale nespolupracuje.
    PS: Z Vašeho komentáře není jasné, zda jste v Tescu pracovala jako zaměstnanec společnosti či jako brigádník přes agenturu.

    OdpovědětVymazat
  11. Tak nevím,měla jsem zájem pracovat v Tescu a teď vážně nevím,jestli se o práci vůbec zajímat. Poraďte na co si mám dát při nástupu pozor.

    OdpovědětVymazat
  12. Docela se divím odborové organizaci,že může podle různých informacích mít ve svém přecednictvu žáka zvláštní školy(A.N)Jedná se o Tesco Letňany v prvé řadě by si měla pořádek u sebe,aby budila důvěru a ne ostudu.Jestli se pletu tak se omlouvám hlavně panu A.N.

    OdpovědětVymazat
  13. Jen bych chtěla podotknout,že je to úplně stejné v Globusu.Ale Globusů je málo a tak není tolik hlasů.Taky odbory tam nedovolí. Je tam šikana,vytýkací dopisy ,nucení přecházet ze smlouvy na dobu neurčitou a určitou. Tlačili na mě každý den at´to podepíšu,tak jsem na nemocenské.A nevím,co budu dělat. Pracuji v Havířově v Globusu jako prodavačka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nesouhlasim s tebou.Zrejme jsi jedna z tech co Globusem jen prolitli a cekala pecene holuby padajici do huby.Jedna z tech co si bude nad sikanou uplakavat vsude.Taky zde pracuji a sikanu neznam.Naopak.

      Vymazat
  14. Pracuju v Ostravě v Globusu.5 let.tedy od začátku. Po výměně vedení na restauraci je situace neúnosná. Půjdu na nemocenskou a budu hledat práci jinde,rozhodně se vyhnu hypermarketům obloukem.takový bordel a přístup jsem ještě v žádném zaměstnání neviděla.

    OdpovědětVymazat