Firmy vymýšlejí, jak během krize šetřit.
foto: Profimedia.cz Někde šetří na kávě, jinde omezují třeba cesty. |
"Povolování pracovního oběda, večeře či obdobného způsobu pohoštění je třeba zvlášť pečlivě posuzovat s ohledem na účel a vynaložené náklady," píše se například ve směrnici pro zaměstnance Škodovky vydané krátce poté, co Škodě začaly padat prodeje aut. "Všeobecně se snažíme šetřit," potvrdil mluvčí Škody Jaroslav Černý.
Někdy takové úspory nenarazí u zaměstnanců na pochopení. "Je to nesmysl, společensky je dobré návštěvu pohostit," míní šéf škodováckých odborářů Jaroslav Povšík. "Jsou to opatření jen proto, aby někdo vykázal činnost. Když jsem navrhl, aby vedení nelétalo soukromými letadly, ani neodpověděli," podotkl Povšík.
Firmy nutí k úsporám především současná krize. "Redukce všech výdajů, hlavně nevýrobních, je nutná. Seškrtali jsme například peníze na služební cesty nebo telefonování," říká Daniel Patka z Iveco Czech Republic.
"V některých případech jsme seškrtali rozpočet i o čtyřicet procent. Když se firma uskrovní, je to jen dobře," dodal Patka.
Například v kolínské automobilce TPCA začali šetřit na barevném tisku: pokud to není nutné, zaměstnanci si pro vnitřní potřeby smí tisknout materiály jen černobíle.
Úspory jsou znát i v dalších oborech: například škrty služebních cest rychle pocítily letecké společnosti, kterým ubyli dobře platící obchodní cestující.
Velké rezervy jsou podle Juraje Krivošíka ze Střediska pro efektivní využívání energie SEVEn ve spotřebě elektrického proudu ve firmách.
"Zájem firem o rady v této oblasti roste, ale není to ani tak otázka krize jako rostoucích cen energií," říká Krivošík. Podle něj je například velmi rychle návratná investice do úsporných světel.
Každý zaměstnanec taky může podstatně snížit firmě účet za elektřinu například vypínáním počítače přes noc. "Za rok jsou úspory v řádu stokorun na jeden počítač," podotkl Krivošík.
Kuriózním způsobem bude s náklady bojovat také obchodní řetězec Tesco. Podle informací MF DNES firma zastavila na příští rok obměnu koleček u nákupních vozíků. Mluvčí Teska Eva Karasová k tomu uvedla, že "kolečka jsou pravidelně kontrolována a v případě potřeby pravidelně vyměňována".
Kdo chce ve firmě šetřit, ten se může vydat na školení k šéfovi irské nízkonákladové společnosti Ryanair Michaelu O'Learymu. Ten například zakázal i nákup psacích potřeb a zaměstnancům poradil, ať využívají reklamních.
Sám se nedávno při rozhovoru s redaktorem deníku Times pochlubil zásobou tužek z hotelových řetězců. O'Leary je náklady posedlý: zaměstnancům zakazuje například nabíjet si mobil v práci a piloti musí platit za to, že jdou na pracovní pohovor, když se u Ryanairu ucházejí o práci.
Co jiného by mohlo TESCO s tímto slavným vedením vymyslet jiného než takovou kravinu? A co jejich platy a prémie, tam se šetřit nebude? Lidi proberte se a na ně, dyť nakonec budou chtít propouštět nás. Budeme opravdu propouštět? Hrozíto? Prosím odpověď.
OdpovědětVymazat