Během krize skončí v Česku stovky obchodů, někteří hráči se raději stahují z trhu.
Maloobchodní tržby v červnu klesly o 4,9 procenta. Došlo k tomu už podeváté za sebou a spolu s tím, jak klesá ochota Čechů vytahovat peníze z peněženky, klesá i ochota obchodníků držet nevýdělečné obchody.
Podle odhadů expertů na maloobchodní trh za poslední měsíce jen v Praze zavřely desítky obchodníků a další desítky stojí před krachem. V jiných částech Česka pak není situace o nic lepší. V severních Čechách mají obchody zavřené v následujících měsících počítat ve stovkách.
"Střetla se recese a nasycený trh. Vyrostla tu spousta obchodních center a příliš mnoho obchodů, které si konkurovaly. Teď se to projevuje a je evidentní, že malí hráči, za kterými nestojí žádná nadnárodní firma, vykrvácí rychleji," říká David Marek, analytik společnosti Patria Finance.
Podle Zdeňka Linharta, šéfa obchodního řetězce Žabka, vzrostl i počet nezávislých obchodníků, kteří nyní své prodejny nabízejí k prodeji, a díky velkému počtu zavřených obchodů se podstatně zvětšila i nabídka volných prostor.
Velcí zeštíhlují
Své obchody však nyní zavírají i velcí hráči. Například řetězec Ahold v minulých měsících uzavřel 21 svých prodejen, které prodělávaly. "Stále vyhodnocujeme profitabilitu jednotlivých obchodů, takže uvidíme, zda je toto číslo konečné," řekl Libor Kytýr s tím, že důvodem k zavření obchodů byla právě všudepřítomná finanční krize, velká konkurence v dané lokalitě i malá kupní síla lidí, která také souvisí s krizí. Hypermarket v pražských Stodůlkách zavřela i společnost Tesco a na stejném místě skončila se svou velkoprodejnou i firma Asko Nábytek.
Zavírají i majitelé restaurací. Podle Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) existuje dokonce reálné riziko, že během krize může padnout až pětina českých restaurací.
Další obchodníci se pak snaží co nejvíce ušetřit a vyjednat slevu na nájemném. "Z důvodu krize posuzujeme třicet dopisů, ve kterých nás obchodníci prosí o snížení nájmu," potvrzuje Jakub Vaculín, mluvčí Městské části Praha 1.
Některé firmy se už ale z Česka stahují úplně. Jak uvedl polský burzovní deník Parkiet, z Česka odchází polská firma Redan, majitel luxusního spodního prádla Top Secret. Už koncem loňského roku pak kvůli krizi skončil i řetězec Bio-Cafes.
Hypermarkety odvádějí zákazníky malým obchodům
Na pražské ulici Milady Horákové za poslední měsíc zavřelo už sedm obchodů. Zatímco například řetězec Baťa odůvodňuje uzavření svého obchodu ukončením nájmu, zejména u menších obchodníků je důvodem finanční krize a neochota Čechů utrácet.
Nejvíce na současnou situaci totiž doplácejí právě malé obchůdky, kterým odvádějí zákazníky velké hypermarkety a supermarkety. Nemohou totiž stejně jako ony zaostřit na cenový boj, protože za nimi nestojí žádný nadnárodní koncern.
"Zvětšila se nabídka volných míst a pozorujeme, že je stále více prodejen k dispozici a jejich majitelé nám je buď nabízejí, nebo chtějí s námi spolupracovat," řekl šéf obchodů Žabka Zdeněk Linhart.
Krize a ztráty už přinutily k odchodu i kavárny Bio-cafes, zaměřující se na zdravou výživu. S tímto konceptem do Česka přišel francouzský podnikatel Silvan Pedretti. Při zakládání Bio-cafes si Pedretti vytyčil hodně ambiciózní cíl - do pěti let otevřít dvě stovky provozoven v různých zemích. K expanzi do jiných českých měst či dalších zemí ale nedošlo.
V Británii ještě hůř
Česko rozhodně není jedinou zemí, kde nyní obchodníci stahují rolety výloh a zavírají své prodejny.
Na některých místech ve Velké Británii dá dnes docela velkou práci najít otevřený a fungující obchod a v městečku Torguay už kvůli ekonomické krizi dokonce zavřel každý pátý obchod. Ve Walesu pak skončilo až čtyřicet procent obchodníků.
Žádné komentáře:
Okomentovat