5. srpna 2008 3:00 (idnes.cz)
Pokladny v rohu hypermarketu Tesco na pražské Skalce vypadají divně už na první pohled. Místo malých displejů velký monitor, místo přihrádky na peníze jen štěrbina na zasouvání bankovek. Ale hlavně: nikde nesedí žádná pokladní.
Pokladny v rohu hypermarketu Tesco na pražské Skalce vypadají divně už na první pohled. Místo malých displejů velký monitor, místo přihrádky na peníze jen štěrbina na zasouvání bankovek. Ale hlavně: nikde nesedí žádná pokladní.
Právě na Skalce testuje Tesco v tuzemsku poprvé samoobslužné pokladny. Novinka má zákazníkům postupně přinést především rychlejší nakupování. Podle testů se zdá, že se novinka rozšíří do dalších prodejen.
K přístrojům s monitorem přicházejí zvědaví zákazníci, kteří si chtějí na chvíli vyzkoušet, jaké je to být pokladním. "Zákazník si zde může koupit naprosto všechno," vysvětluje mluvčí Teska
Informace o zboží s čárkovým kódem sejme zákazník čtečkou a poté ho počítač vyzve, aby přemístil zboží do košíku, jakési odkládací klece. Na monitoru se postupně načítá výsledná suma a na konci si stačí jen zvolit způsob platby - kartou, nebo hotově.
U ovoce, zeleniny, pečiva a dalšího zboží, které se prodává na kusy nebo na váhu a nemá kód, musí zákazník sám vybrat příslušnou položku ze seznamu a zadat množství. "U zboží s bezpečnostním kódem musí přivolat asistenta, který pomůže zboží odkódovat," vysvětluje Matoušková. To platí třeba u oblečení.
Ani nákup alkoholu se neobejde bez dozoru. "Pokud si zákazník koupí alkohol, na displeji vyskočí upozornění, aby asistentka zkontrolovala, jestli je mu 18 let," uvedla mluvčí.
Ani samoobslužné kasy se tedy neobejdou bez personálu. V zaběhnutém provozu by asistent či asistentka měli mít na starosti až čtyři pokladny. Tento typ pokladen má navíc i po masivnějším nasazení sloužit jen jako alternativa k normálnímu nakupování a oproti těm klasickým s obsluhou bude v menšině.
Pokladny mají urychlit provoz. Ze zákaznického průzkumu společnosti Tesco vyplynulo, že lidé novou službu většinou vítají. "Pokladny by zákazníkům měly přinést úsporu času při nakupování a někteří to oceňují proto, že mají naprostou kontrolu nad tím, co nakupují," sdělila mluvčí sítě Tesco.
Nová vymoženost má i své nevýhody. Některým lidem se nelíbí, že musí volat asistenta při platbě kartou. To ale bude nutné i do budoucna, přinejmenším u těch karet, které vyžadují podpis klienta.
Systém myslí samozřejmě i na zloděje. Krádežím má kromě kódů u dražšího zboží zamezit i váhová kontrola.
"U každé položky je dána nejen cena, ale i váha výrobku," sdělila Matoušková. Počítač také posoudí, zda výrobek, který zákazník na vyzvání přesunul do odkládacího koše, hmotnostně odpovídá tomu, co namarkoval do počítače. Pokud něco nesouhlasí, monitor začne červeně blikat a přivolá asistenci.
Tesco tvrdí, že důvodem zavádění novinky není úspora pracovních míst, ale rozšíření služeb a rychlejší nakupování. V automatizaci nakupování zřejmě zatím nejdál došli v americkém Wal-Martu, kde takzvané RFID čipy umožňují, aby systém okamžitě spočítal zboží, které má zákazník v košíku.
Žádné komentáře:
Okomentovat