Když jsem četl následující příspěvek paní nebo slečny Jany, zase mě to donutilo k diskuzi na aktuální téma. Tím je současný stav běžných provozních zaměstnanců na provozovnách, jako jsou prodavači, pokladní, doplňovači, skladníci… Prostě ti úplně opravdu obyčejní lidé v provoze, díky nimž vlastně Tesco vůbec vydělává a vytváří zisk. Bez nichž by Tesco ani vlastně neexistovalo.
Na jednání s centrálou jsem pořád jen poslouchal a slyšel, jak jsme vázání rozpočtem na mzdy a na obrat, a jak se nedají mzdové náklady navýšit. Když si však vezmu do rukou kategorizaci prací společnosti, zůstává mi nad tím vším rozum stát. Nedokážu totiž pochopit, proč máme vlastně takový počet nesmyslných a zbytečných manažerských a vedoucích funkcí. Jednoduše si každý dokáže podle počtu provozních jednotek a počtu manažerů na těchto provozovnách spočítat, kolik takových manažerů vlastně máme. K tomu přidat další, jako manažery ztrát, vedoucí úseku ztrát (myslím, že toto snad zajišťuje VBS) a další manažery, vedoucí a specialisty na centrále. A pořád další a další vytvářené nesmyslné manažerské posty. Nakonec zjistíte, že vlastně třetina zaměstnanců jsou manažeři, specialisté, ředitelé a centrála vůbec, a ty zbývající dvě třetiny na tyto pozice musí dělat, aby dostali dobře zaplaceno. Pak to nebude oněch 14 tisíc zaměstnanců, ale tak 9-10 tisíc, což by odpovídalo i počtem lidí na provozovnách.
Proč vlastně máme takový počet manažerů, nestačil by např. jeden manažer potravinářského zboží a jeden nepotravinářského? Hned máme ušetřené 2 manažerské pozice, což by znamenali min. 3-4 zaměstnanci v provozu. Proč vytváříme další a další manažerské pozice? Proč máme tolik oblastních ředitelů a manažerů nebo specialistů? Zvláště nyní, kdy je nedostatek zaměstnanců na provozních jednotkách. Myslím si a určitě mi dá každý za pravdu, že vlastně tady je onen „zakopaný pes“. Tady zbytečně leží peníze, které by byly potřeba na mzdy v provoze.
Na jednání s centrálou jsem pořád jen poslouchal a slyšel, jak jsme vázání rozpočtem na mzdy a na obrat, a jak se nedají mzdové náklady navýšit. Když si však vezmu do rukou kategorizaci prací společnosti, zůstává mi nad tím vším rozum stát. Nedokážu totiž pochopit, proč máme vlastně takový počet nesmyslných a zbytečných manažerských a vedoucích funkcí. Jednoduše si každý dokáže podle počtu provozních jednotek a počtu manažerů na těchto provozovnách spočítat, kolik takových manažerů vlastně máme. K tomu přidat další, jako manažery ztrát, vedoucí úseku ztrát (myslím, že toto snad zajišťuje VBS) a další manažery, vedoucí a specialisty na centrále. A pořád další a další vytvářené nesmyslné manažerské posty. Nakonec zjistíte, že vlastně třetina zaměstnanců jsou manažeři, specialisté, ředitelé a centrála vůbec, a ty zbývající dvě třetiny na tyto pozice musí dělat, aby dostali dobře zaplaceno. Pak to nebude oněch 14 tisíc zaměstnanců, ale tak 9-10 tisíc, což by odpovídalo i počtem lidí na provozovnách.
Proč vlastně máme takový počet manažerů, nestačil by např. jeden manažer potravinářského zboží a jeden nepotravinářského? Hned máme ušetřené 2 manažerské pozice, což by znamenali min. 3-4 zaměstnanci v provozu. Proč vytváříme další a další manažerské pozice? Proč máme tolik oblastních ředitelů a manažerů nebo specialistů? Zvláště nyní, kdy je nedostatek zaměstnanců na provozních jednotkách. Myslím si a určitě mi dá každý za pravdu, že vlastně tady je onen „zakopaný pes“. Tady zbytečně leží peníze, které by byly potřeba na mzdy v provoze.
Je s podivem, že každý si stěžuje na nedostatek financí na mzdy, ale tohle vidět nechce. Nebylo by naopak potřeba zredukovat právě tyto zaměstnance. Jaký je váš názor? Pojďme o tom diskutovat společně. Donuťme společně přemýšlet vedení nad rekonstrukcí a redukcí vedení společnosti. Tady totiž leží spousta mzdových nákladů.
Musím se přidat ke komentáři p.Ivana. Jeho řádky jsou plné pravdy a každý obyčejný zaměstnanec Tesca musí s jeho řádky souhlasit. Na každém hypermarketu Tesca se to opravdu jen hemží manažery a vedoucími. Je tady manažer suchých potravin /ambient/, manažer čerstvých potravin /FF/, manažer spotřebního zboží /non food/, manažer pokladní zony /CS/, manažer lidských zdrojů. To je celkem 5 manažerských funkcí, kde se pohybují platy kolem 20.000,-- měsíčně. Pak jsou tady ještě takzvaní vedoucí, kteří mají platy na úrovni manažerů - vedoucí VBS, vedoucí údržby, finanční analytici a také manažeři ztrát. To už je 9 funkcí, které mají platy o mnoho tisíc měsíčně vyšší, než ti sedření prodavači, kteří vlastně dělají tržby Tescu. Samozřejmě má ještě každý manažer pod sebou nejméně 3 vedoucí, kteří také nemají malé platy. Když je třeba přiložit ruku k dílu a doplnit prázdné regály nebo vypomoci na pokladně při obsluze zákazníků, mají oni velice důležité pětiminutové a často i hodinové porady buďto někde v zázemí budovy nebo se přímo se svými důležitými "lejstry" rozloží na ploše prodejny v úseku grilu a důležitě se radí, co udělat, aby byly lepší výsledky. Zákazníci se pak udiveně rozhlížejí a ptají se, co je to tam za sněm a proč nejsou tito lidé třeba k ruce na odděleních prodejny, kde se nemohou dovolat prodavačky nebo někoho, kdo by jim poradil nebo prodal nějaké zboží třeba na elektru. Plně souhlasím s p.Ivanem, že je s podivem, že právě zde se nehledají mzdové úspory. Vždyť šetřit na platech prodavačů nikdy nepřináší žádné úspory. Zboží se samo do regálů nedostane, zákazníci se zatím sami na pokladnách neobslouží. Uhoněná prodavačka.
OdpovědětVymazatZa Váš komentář velmi děkuji, jsem rád, že blog není zbytečný. Jen doufám, že ponaučení z těchto řádků, hlavně tedy názorů lidí s praxí v provoze, si veme hlavně vedení. Tam bohužel znají obchod jen podle teorie a praxe jim nějak uniká. Bohužel.
OdpovědětVymazatSouhlasím, až na to, že vedoucí LPS je potřebný. Vedoucí LPS má totiž svou práci a VBSáci jí nedělají. Ti mají své povinnosti. Jenže na některých formátech dělá vedoucí LPS i práci VBSáků. Kdysi před projektem LPS byl vedoucí VBS a vedoucí přijmu. To bylo logičtější. Jinak bych spoustu manag. pozic zrušil. A další s čím nesouhlasím je že vedoucí LPS má plat srovnatelný s managerským. To jste viděli kde? Plat vedoucího LPS se spíš podobá platu pracovníka LPS než managerskému. Jako vedoucí LPS taky vybaluju. Souhlasím s tím že méně managerů a více pracovníků!!!
OdpovědětVymazat