Text uveřejněný na tomto webu se nemusí shodovat s názory zaměstnavatele Tesco Stores ČR a.s., nebo případně dalších stran. Jsou zde uveřejněny svobodné názory odborové organizace, jejich členů a zaměstnanců společnosti v souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, platnými právními předpisy a Ústavou ČR. Rada NOT i Rada odborové organizace si vyhrazují právo odstranit nebo nezveřejnit texty s urážlivým, rasovým, diskriminačním či vulgárním podtextem, stejně jako texty či reklamní odkazy nesouvisející s obsahem a účelem těchto stránek.

UPOZORNĚNÍ pro zasílání obchodních sdělení a telemarketing:
Není dovoleno a je zakázáno zasílat jakákoli nevyžádaná obchodní sdělení na kteroukoli e-mailovou adresu uveřejněnou na tomto webu nebo využívat jakékoli uvedené telefonní kontakty pro účely telemarketingu, výzkumů trhu nebo nabídku služeb. Nevyžádaná obchodní sdělení zaslaná na kteroukoli zde uveřejněnou e-mailovou adresu nebo uskutečněný pokus o telemarketing, výzkum či obchodní nabídku na jakékoli níže uvedené telefonní číslo, budou bez dalšího upozornění řešena podáním podnětu pro zahájení správního řízení k příslušnému správnímu úřadu (ÚOOÚ) pro porušení příslušných právních předpisů a směrnicí GDPR.

úterý 13. dubna 2010

I prokázaní a možná úhrada manka mají jasná pravidla, braňte se proto!

...


Určitě se mnohým z Vás už tato situace stala. Přijdete do práce a zaměstnavatel Vám řekne, že jste měli kterýsi den na pokladně manko a že jej musíte uhradit. Má na to právo? Ano i ne, rozhodně se braňte, protože většinou zaměstnavateli nárok na náhradu vzniklé škody vůbec nevznikl, protože nebyly a nemohou být dodrženy základní předpoklady pro hmotnou nebo obecnou odpovědnost. V následujících řádcích Vám poradíme jak na to.

Kdy po mě může chtít zaměstnavatel manko uhradit, když nemám uzavřenou hmotnou zodpovědnost nebo i pokud ji uzavřenou mám? Základním předpokladem je důkazní břemeno zaměstnavatele stanovené § 250 odst. 3 zákoníku práce, kdy je zaměstnavatel je povinen prokázat zavinění zaměstnance.
Pokud by tedy po Vás náhradu požadoval, musel by být dodržen minimálně následující postup:

  1. Na začátku práce na pokladně musí být provedena kontrola pokladní hotovosti předávané zaměstnanci za jeho přítomnosti (tzv. „stopka“) včetně poukázek a kupónů či stravenek. Musí být vytištěn stav pokladny v době prováděné kontroly a mezisoučet (stav) terminálu pro platební karty.
  2. Na pokladně nesmí provádět inkaso (markovat) jiná osoba než zaměstnanec, který pokladní hotovost převzal, a to ani „multiskill“. Při odchodu z pokladny se zásadně neodhlašujte, ale zadejte chráněný režim. Jen tak zabráníte neoprávněnému přístupu na pokladnu. Pokud se vrátíte a chráněný režim na pokladně nebude, budete odhlášeni, rozhodně zpozorněte. Upozorněte na tuto skutečnost zaměstnavatele.
  3. Při vkladu hotovosti do pokladny (dotaci) si peníze přepočítejte a podepište protokol o převzetí (dotaci) s uvedenou částkou vkladu do pokladny, datem a časem.
  4. Stejně postupovat byste měli i v případě odvodu hotovosti z pokladny. Musí být sepsán protokol, ve kterém bude uvedena částka odvodu, datum a čas. Doporučujeme vypsat výčetku, kterou podepíše zaměstnanec i zaměstnavatel.
  5. Při ukončení směny, nebo při ukončení práce na pokladně musí být znovu proveden kontrolní stav pokladní hotovosti, stravenek, kupónů, poukázek. Vytiskněte stav pokladny, stav terminálu a podepište předávací protokol.
  6. V případě, že i tak vzniklo na pokladně manko, požádejte zaměstnavatele, aby z pokladního systému vytiskl soupis operátorů, kteří se do pokladny přihlásili. Pokud zde bude přihlášená jiná osoba než vy, podmínky nejsou splněny a zaměstnavatel není oprávněn po Vás náhradu vzniklého rozdílu požadovat ani Vám vyhrožovat vytýkacím dopisem. Pokud byste ho dostali, napište na druhou stranu své vyjádření, že s tím nesouhlasíte a že zaměstnavatel nesplnil výše uvedené podmínky, čímž neprokázal Vaši vinu.

Kdy budu hradit škodu určitě?

Pokud se prokáže, že jste škodu způsobili vlastním zaviněním z nedbalosti nebo úmyslně (odcizením nebo nenamarkováním), budete muset škodu uhradit. Když například nenamarkujete přepravku nebo zboží, či přes výslovný a písemný zákaz budete rozměňovat peníze, tím myslíme „měniče“, pak jste škodu způsobili z nedbalosti a zaměstnavatel má právo po Vás náhradu škody požadovat, avšak pouze v případě, že Vám tuto skutečnost prokáže.

Rozhodně Vám doporučujeme, abyste byli obezřetní a zodpovědní. Jsou to Vaše peníze, které Vám budou chybět. Pozorně kontrolujte nákupy a chraňte majetek nejen společnosti, ale hlavně i ten svůj.

Pokud by po Vás zaměstnavatel neoprávněně vyžadoval úhradu manka, vyhrožoval Vám výpovědí, či vytýkacím dopisem, nebo byste vytýkací dopis obdrželi a domníváte se, že neoprávněně, kontaktujte nás a podejte stížnost. Prověříme každý Váš podnět, a pokud by zaměstnavatel porušil práva zaměstnance, zahájíme kroky k tomu, aby se to už neopakovalo.


Nezávislé odbory Tesco
Odborová organizace zaměstnanců Tesco Stores ČR a.s., Skandinávská 2, Brno, PSČ: 619 00
not.sekretariat@gmail.com
not.poradna@gmail.com
tel.: +420 720287561
http:www.cz-not.eu
http://nezavisleodborytesco.forumczech.com/

4 komentáře:

  1. Dobrý večer!31.5.2012.jsem dostala výpověd za čtyři manka,v obchodě jsem pracovala 7. měsíců,za prvních 6.měsíců jsem neměla žádné manko a poslední7. měsíc, od května jsem měla čtyři manka. já jsi pořád myslím,že jsem žádné manko ńeměla,víte kdy my ty první tři manka řekly hned a řekli mi to až po týdnu,byla jsem z toho moc rozhozená,nechtěla jsem tomu věřit.Manažerky my dávaly různé otázky jak skládám peníze do kasy a jestli neměnim peníze atd. No hrůza,řekla jsem jim doufám že si o mě nemyslí že jsem to vzala z kasy oni že si to nemyslí a řekly mi že za tři manka je výpověd A řekli mi že ted nic dělat nebudou,až příjde paní z personálního z dovolené a pak že budu mít poradu ,co semnou!A to čtvrté manko bylo po čtrnácti dnech a řekli mi to po čtyřech dnech,že jsem měla zas manko,tak jsem jim řekla že proč mi to říkají tak pozdě a manažerka mi řekla že že tam nebyla manažerka lps,tak nemohli nic dělat,Já jsi myslím ,že se mě chtěly zbavit.Pan ředitel mi dal otázku,kdyby jste měla obchod,co by jsem dělala s takovým človíčkem,kdyby u vás dělal?Já jsem byla pod nátlakem mě napadlo, dala bych mu výpověd,on pak tomu dodal stejně máte špatné výsledky a dostala jsem výpověd!A nejhorší výsledky jsem neměla.Ptala jsem se jich jestli by mi nemohly dát jinou práci a odpověd byla že né že mají plno.Ještě bych zapoměla,manažerce jsem navrhla,že když příjdu do práce jestli by mi ,předemnou zpočítaly kasu a když skončím,tak též,vyhověly mi,ale jen dva dy a pak jsem dostala výpověd.Výpověd tak, že jí dávám já.Děkuji ,mějte se moc hezky!

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,
    z důvodu manka na pokladně nemůžete dostat výpověď, pokud zaměstnavatel neprokázal, že jste tak učinila úmyslně a bez pochyby prokázal, že jste je způsobila vy sama. Musely by být splněny všechny náležitosti uvedené v příspěvku.
    Pokud jste nepodepsala dohodu, nebo jste do ní byla tlačena a nucena zaměstnavatelem, neprodleně se s námi spojte na výše uvedeném telefonu nebo e-mailu. Vaše výpověď by byla neplatná.

    Děkujeme

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den!Jsem ráda,že jste my odpověděly!Zaměstnavatel my neprokázal chybu,že jsem to způsobila já sama.A nebyly splněny všechny náležitosti v příspěvku.Výpověd jsem musela dát sama z dohodou §50 odst.3 zákoníku,byla jsem do ní tlačena a nucena zaměstnavatelem,tu výpověd měly pro mě připravenou a musela jsem jí opisovat, to co tam bylo natiskly musela jsem jí opsat, taky co my zbývalo,když my ředitel řekl,za ty manka bych měla v zápočtovým listě § nevím,ale měla bych problém si sehnat jiné zaměstnání,ale vy my určitě budete rozumět.Mějte se hezky!

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý večer,
    chcem sa spýtať, ako môžem riešiť danú situáciu. Vedúca prišla za mnou s tým, že mám manko 200€ za sobotu (oznamila mi to v stredu nasledujúci týždeň). Hovorila, že môžme sa tak dohodnúť, že zaplatím manko len 100€ tým že ja tam len brigadujem ako študentka a nevedela by som zaplatit 200€. A aj tých 100€ môžem zaplatit na viackrát...ale ja si nepamätam kde som mohla robiť chybu, ani peniaze som nemenila, všetko som prerátala 2x.

    OdpovědětVymazat