Poslední dobou jsou velmi rozsáhlé Vaše dotazy ohledně harmonogramů směn a jejich změny na straně zaměstnavatele, o kterých mnohdy ani nevíte. Dnes si tedy řekneme, kdy a za jakých podmínek je změna možná a jak zabránit takovýmto praktikám zaměstnavatele.
Na začátku si nejprve musíme říci, že zaměstnavatel má povinnost vypracovat podle platných ustanovení zákoníku práce písemný týdenní rozvrh pracovní doby na celé období, kdy je pracovní doba nerovnoměrně rozvržena. Ve většině případů by to bylo na období celého kalendářního roku, protože podle pracovních smluv je ve většině ujednáno: „pracovní doba se rozvrhuje nerovnoměrně na období celého kalendářního roku, včetně sobot, nedělí a svátků“. S takovýmto harmonogramem musí být zaměstnanec seznámen nejpozději 2 týdny před začátkem období, na které je pracovní doba nerovnoměrně rozvržena. V tomto případě tedy nejpozději 17. prosince na celý následující kalendářní rok.
Vezmeme-li však v úvahu, existenci kolektivní smlouvy, řídíme se pak odlišným ujednáním v kolektivní smlouvě, a to čl. 4.2., kdy zaměstnavatel je povinen vypracovat měsíční písemný rozvrh směn, určit v něm začátek a konec pracovní doby, tedy určit počet pracovních hodin v jednotlivých dnech a seznámit s ním zaměstnance nejpozději 2 týdny před začátkem následujícího kalendářního měsíce. Zaměstnanec harmonogram následně doplní datem převzetí a potvrdí vlastnoručním podpisem. Tento harmonogram je pro Vás směrodatný a řídíte se podle něj a to i v případě jakýchkoli následných pracovněprávních sporů. Datum zásadně uvádějte podle data, kdy jste harmonogram obdrželi. Je-li již napsán nadřízeným, opravte jej podle skutečnosti.
Pokud vyžaduje zaměstnavatel nebo zaměstnanec jakoukoli změnu v již převzatém harmonogramu, je to možné vždy pouze za podmínky vzájemné písemné dohody, tedy změnou harmonogramu, kterou musí zaměstnanec i zaměstnavatel před plánovanou úpravou potvrdit svým podpisem a datem uskutečnění změny, jinak je taková změna neplatná. Pokud takovouto změnu podepíšete, řídíte se upraveným harmonogramem, doporučujeme však uchovat vždy i harmonogram původní.
Není-li změna harmonogramu předem dohodnuta, to znamená, že upravený harmonogram nebyl před plánovanou změnou stvrzen podpisem a datem zaměstnance nebo zaměstnavatele, není pro Vás změna harmonogramu směrodatná a řídíte se vždy posledním aktualizovaným harmonogramem, který jste podepsali. Za jeho dodržovaní nemůžete obdržet zaměstnavatelem oblíbený a velmi často praktikovaný „vytýkací dopis“ za to, že se řídíte platným podepsaným harmonogramem směn. Změna harmonogramu, kterou jste nepodepsali je neplatná. To, že je někde něco vyvěšeno na nástěnce, není pro Vás změnou harmonogramu podle platných právních předpisů a nemáte povinnost se podle tohoto rozpisu řídit ani Vám tímto nemůže být povinnost řídit se jím nařízena. Vždy se řídíte zásadně podepsaným harmonogramem směn.
Pokud by Vám zaměstnavatel výtkou vyhrožoval nebo vám ji dokonce dal, neprodleně při takovém jednání požadujte přítomnost zástupce odborové organizace (nejednejte sami, pokud odbory nemáte, vždy si sebou vezměte raději svědka), popřípadě vyjádření k takovémuto vytýkacímu dopisu napište na zadní stranu a vyžádejte si kopii včetně Vaší námitky. Tuto skutečnost také neprodleně oznamte odborové organizaci, i když nejste jejím členem, jelikož se jedná o porušení právních předpisů nebo se obraťte na příslušný Inspektorát práce.
Na začátku si nejprve musíme říci, že zaměstnavatel má povinnost vypracovat podle platných ustanovení zákoníku práce písemný týdenní rozvrh pracovní doby na celé období, kdy je pracovní doba nerovnoměrně rozvržena. Ve většině případů by to bylo na období celého kalendářního roku, protože podle pracovních smluv je ve většině ujednáno: „pracovní doba se rozvrhuje nerovnoměrně na období celého kalendářního roku, včetně sobot, nedělí a svátků“. S takovýmto harmonogramem musí být zaměstnanec seznámen nejpozději 2 týdny před začátkem období, na které je pracovní doba nerovnoměrně rozvržena. V tomto případě tedy nejpozději 17. prosince na celý následující kalendářní rok.
Vezmeme-li však v úvahu, existenci kolektivní smlouvy, řídíme se pak odlišným ujednáním v kolektivní smlouvě, a to čl. 4.2., kdy zaměstnavatel je povinen vypracovat měsíční písemný rozvrh směn, určit v něm začátek a konec pracovní doby, tedy určit počet pracovních hodin v jednotlivých dnech a seznámit s ním zaměstnance nejpozději 2 týdny před začátkem následujícího kalendářního měsíce. Zaměstnanec harmonogram následně doplní datem převzetí a potvrdí vlastnoručním podpisem. Tento harmonogram je pro Vás směrodatný a řídíte se podle něj a to i v případě jakýchkoli následných pracovněprávních sporů. Datum zásadně uvádějte podle data, kdy jste harmonogram obdrželi. Je-li již napsán nadřízeným, opravte jej podle skutečnosti.
Pokud vyžaduje zaměstnavatel nebo zaměstnanec jakoukoli změnu v již převzatém harmonogramu, je to možné vždy pouze za podmínky vzájemné písemné dohody, tedy změnou harmonogramu, kterou musí zaměstnanec i zaměstnavatel před plánovanou úpravou potvrdit svým podpisem a datem uskutečnění změny, jinak je taková změna neplatná. Pokud takovouto změnu podepíšete, řídíte se upraveným harmonogramem, doporučujeme však uchovat vždy i harmonogram původní.
Není-li změna harmonogramu předem dohodnuta, to znamená, že upravený harmonogram nebyl před plánovanou změnou stvrzen podpisem a datem zaměstnance nebo zaměstnavatele, není pro Vás změna harmonogramu směrodatná a řídíte se vždy posledním aktualizovaným harmonogramem, který jste podepsali. Za jeho dodržovaní nemůžete obdržet zaměstnavatelem oblíbený a velmi často praktikovaný „vytýkací dopis“ za to, že se řídíte platným podepsaným harmonogramem směn. Změna harmonogramu, kterou jste nepodepsali je neplatná. To, že je někde něco vyvěšeno na nástěnce, není pro Vás změnou harmonogramu podle platných právních předpisů a nemáte povinnost se podle tohoto rozpisu řídit ani Vám tímto nemůže být povinnost řídit se jím nařízena. Vždy se řídíte zásadně podepsaným harmonogramem směn.
Pokud by Vám zaměstnavatel výtkou vyhrožoval nebo vám ji dokonce dal, neprodleně při takovém jednání požadujte přítomnost zástupce odborové organizace (nejednejte sami, pokud odbory nemáte, vždy si sebou vezměte raději svědka), popřípadě vyjádření k takovémuto vytýkacímu dopisu napište na zadní stranu a vyžádejte si kopii včetně Vaší námitky. Tuto skutečnost také neprodleně oznamte odborové organizaci, i když nejste jejím členem, jelikož se jedná o porušení právních předpisů nebo se obraťte na příslušný Inspektorát práce.
Na naší jednotce je zajímavé,že se harmonogram mění ze dne na den a harmonogram na duben jsem dostala 18.4. Tak jsem zvědavá kdy dostanu na květen.:-)
OdpovědětVymazatto já běžně dostávám harmonogram 29., 30. v měsíci, mění se ze dne na den, a nikdy se žádná změna nepodepisovala
OdpovědětVymazatdobrý je že u nás vyhrožují vytýkacím dopisem úplně za všechno, takže zaměstanci i jejich vedoucí pracují 10-30 hodin měsíčně zadarmo, jen aby bylo všechno ok, zaměstace ponížili úplně na minimum, všichni dělají všechno a vlastně nic pořádně. OD PLZEŇ
OdpovědětVymazatTo je všude stejné.I v Písku se mění harmonogram klidně i 4x týdně.Z ranní máte noční apod.
OdpovědětVymazatHej, už Vám taky vyhrožovali s vytýkákem, za to, že nosíte šňůrky na krku???Nosíme na nich ty posrany nový čipy...A jim to hrozně vadí. Prej z bezpečnosti, tak za chvíly nebudem moct nosit snad ani vlasy na hlavě, protože to není TESCO STANDART. No hnus velebnosti, co se to tam děje.
OdpovědětVymazatRealita je celkem jiná. Náhodou jsem najela sem. Hledala jsem něco ohledně změny harmáčů. Mění se to u nás běžne, ze dne na den. Nikdy vlastně nevíme, jak děláme.Ku příkladu. Mněla jsem mít celý týden ranní....včera sem končila odpolední a večer mi dali jenom na papíru rozvrh jak mám dělat...kousíček papírku na nalepení na monitor dejme tomu.Odmítla jsem, mám děti a hlídání musím zajednat min.týden předem. Jak si tohle můžou dovolit? V "našem" Tescu si dělají co chtějí...manažer je NĚKDO a my, obyčejní lidi....nikdo. Asi tak...
OdpovědětVymazatI když jsou to docela informace po datumu "spotřeby" , musím něco dodat. Možná se díky tomu diskuse rozroste... Musíme držet pohromadě. U nás se taky furt mění změny. Taky ze dne na den a manažerka není ani schopna mi/nám to oznámit přímo. Pošle koordinátorku, která udělá tečku a přitom o tom ani nevíme. Měla jsem dělat ranní, mám poo... Ani jsem o tom nevěděla. Neměl by s tím už konečně někdo něco udělat? ? ? Kde jsou ty slavné odbory? Kde máme vedení? ? ? Je to už do nebe volající... Praha, Plzeň, Kladno...Kralupy...je to fuk, kde ...všude je to už na nic...Kdo má odvahu s tím něco udělat ? ? ?
OdpovědětVymazatU nas je jiny problem.Novy manazer,si postupne sezval na skoleni POP a nechal si podepsat,ze pri mensim prestupku jim muze dat okamzitou vypoved.Je to kamarad oblastniho.Dostal nove predelany obchod,ktery si zase tak spatne nestoji.Drive jsme se do prace tesili,ted to vypada jak obchod duchu.Vsichni chodi s hlavou sklopenou a s hruzou cekaji,co si p.Vacek zase vymysli.Umi tak akorat peskovat.Kdo je na pekarne,musi na pokladnu c.2.Driv kdo pekl mel treba 5.Co ma delat driv?Pect nebo markovat?Zazila jsem hodne,ale takhle arogantniho cloveka ne!Asi si sve mindraky vybiji na nas.A to,ze ma lidi dost,mame denne na taliri.
OdpovědětVymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatve Vašem příspěvku neuvádíte o jakou provozovnu se jedná. Do té doby nemůžeme danou problematiku jakkoli řešit s příslušným odpovědným zástupcem společnosti.
V případě, že nechcete provozovnu uvést, doporučujeme Vám obrátit se následně s daným problémem na linku ochrany zájmů:
Telefon: +420 800 114 477 (ZDARMA)
Operátor: v pracovních dnech 9.00 – 16.00 hod
Záznamník: od 16.00 do 9.00 a ve dnech pracovního klidu
E-mail: linka_ochrany@tesco-europe.com
V případě e-mailové komunikace doporučujeme v kopii zaslat i na adresy:
not.sekretariat@gmail.com
not.poradna@gmail.com