Text uveřejněný na tomto webu se nemusí shodovat s názory zaměstnavatele Tesco Stores ČR a.s., nebo případně dalších stran. Jsou zde uveřejněny svobodné názory odborové organizace, jejich členů a zaměstnanců společnosti v souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, platnými právními předpisy a Ústavou ČR. Rada NOT i Rada odborové organizace si vyhrazují právo odstranit nebo nezveřejnit texty s urážlivým, rasovým, diskriminačním či vulgárním podtextem, stejně jako texty či reklamní odkazy nesouvisející s obsahem a účelem těchto stránek.

UPOZORNĚNÍ pro zasílání obchodních sdělení a telemarketing:
Není dovoleno a je zakázáno zasílat jakákoli nevyžádaná obchodní sdělení na kteroukoli e-mailovou adresu uveřejněnou na tomto webu nebo využívat jakékoli uvedené telefonní kontakty pro účely telemarketingu, výzkumů trhu nebo nabídku služeb. Nevyžádaná obchodní sdělení zaslaná na kteroukoli zde uveřejněnou e-mailovou adresu nebo uskutečněný pokus o telemarketing, výzkum či obchodní nabídku na jakékoli níže uvedené telefonní číslo, budou bez dalšího upozornění řešena podáním podnětu pro zahájení správního řízení k příslušnému správnímu úřadu (ÚOOÚ) pro porušení příslušných právních předpisů a směrnicí GDPR.

středa 24. června 2009

Stanovisko k průběhu kolektivního vyjednávání, výzva.



Odborová organizace zaměstnanců Tesco Stores ČR a. s. společně s odborovou organizací NOS PPP OD Tesco Pardubice, odborovou organizací HM Praha – Novo Plazza a odborovou organizací OS ČMS Tesco Praha Skalka v souladu se Statutem Koordinačního výboru nezávislých odborových organizací při Tesco Stores ČR a.s., v souladu se zákonem. č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání a v návaznosti na platná ust. zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce zahájila předložením písemného návrhu zaměstnavateli kolektivní vyjednávání.

V souladu s ust. § 8 odst. 2 zákona č. 2/1991 Sb. o kolektivním vyjednávání byla druhá smluvní strana povinna písemně odpovědět na podaný návrh bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 7 pracovních dnů, a vyjádřit se k těm návrhům, které nepřijala. Toto písemné stanovisko odborové organizace do dnešního dne stále neobdržely (zaměstnavatel se tím však nikdy neobtěžoval ani v minulosti).

Cílem kolektivního vyjednávání je dojednat takové podmínky pro zaměstnance, které jsou adekvátní požadovanému pracovnímu vytížení jednotlivých zaměstnanců, a za tímto účelem je pro nás důležité vést sociální dialog. Postup zaměstnavatele a jeho neochotu akceptovat promítnutí pracovních nároků na zaměstnance do jejich mzdového ohodnocení nás vede k vážným obavám zneužívání dominantního postavení zaměstnavatele v souvislosti s využíváním hospodářské krize. Současné jednání považujeme pouze za monolog zaměstnavatele.

Společnost, která požaduje takové pracovní nároky po zaměstnancích, kterých je na provozovnách již pouhé minimum, a která vykazuje nejvyšší obrat v ČR a čistý hospodářský zisk ve světě ve výši skoro 95 miliard korun by si měla uvědomit, že tohoto hospodářského zisku dosáhla právě díky svým zaměstnancům. Přednesený návrh zaměstnavatele na zvýšení mezd ve výši 1,5 % (písemně jej však stále nemáme), které však v některých městech, kde je zaměstnancům vyplácen náborový příplatek, o tuto částku příplatek sníží, považujeme za urážku a výsměch zaměstnancům samotným. Postup, kdy uvažuje zaměstnavatel odebrat částku přidání z tohoto náborového příplatku, aby jakoby zvýšil mzdu a ve skutečnosti zaměstnanec nedostane ani korunu, nelze považovat za zvýšení mezd ani v nejmenším. Mzda zaměstnanců by tím zůstala oproti roku 2008 podhodnocena o 4,8 % (inflace v roce 2008 dosáhla výše 6,3 %) a v městech s náborovými příplatky o 6,3%. Společnost přes své vysoké zisky nevzala v úvahu ani inflaci.

Odborové organizace požádali o jednání s nejvyšším vedením společnosti, které se však do dnešního dne neuskutečnilo. Bylo nám pouze nabídnuto spojit se telefonicky s Ivanem Stykem, jako provozním ředitelem. Tento způsob jednání jsme však odmítli, jelikož ho nepovažujeme za sociální dialog v rámci kolektivního vyjednávání, ani za řešení problémů v této společnosti. V případě potřeby a nutnosti jsme mohli telefonní rozhovor zvládnout i sami a nepotřebovali tak pomoc centrální kanceláře, jsme svéprávní. Požadujeme tedy i nadále jednání, tak jak bylo uvedeno, a to za účasti osob, které jsou oprávněny jednat a rozhodovat za společnost Tesco Stores ČR a.s., včetně evropského personálního ředitele a generálního ředitele pro Evropu, generálního ředitele pro ČR a ředitelů na jednotlivých stupních řízení. České vedení se bohužel neukázalo jako schopné problémy vyřešit.

Zástupci nezávislých odborových organizací proto nepřijali návrh zaměstnavatele na „zvýšení“ mezd ani úpravu kategorizace prací. Nadále povedeme kolektivní vyjednávání dle vlastního návrhu, jelikož jsme písemnou odpověď zaměstnavatele dle zákona stále neobdrželi. Věříme, že stejně jako my, považujete vy zaměstnanci takovéto zvýšení mezd za neadekvátní, směšné a zcela nepřijatelné. Nároky a tlak, který je na zaměstnance vyvíjen, mzdě neodpovídá ani v nejmenším měřítku. Je potřeba, aby si i zaměstnavatel uvědomil skutečnost, že bez zaměstnanců to prostě nepůjde, a jen díky nim může vytvářet takový obrat a zisk, se kterým se chlubí.

Vyrazíte do boje za svá práva a pracovní podmínky? Ukažme, co si o tom pro změnu myslíme zase my, zaměstnanci. Už si to přece dál líbit nenecháme, jsme lidi!

Koordinační výbor
nezávislých odborových organizací
při Tesco Stores ČR a.s.

7 komentářů:

  1. Kdyz nam pridaji vice pujde to z penez provozoven ktere nevydelavaj takze nas zase ubude. Radej at pridaji jen trochu a tu kriti prekoname vsichni s vyssi jistotou ze nam zustane prace!!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Věřte, že Tesco v ČR krize opravdu nepostihla, jedinou krizi, a to ztrátu zákazníka si Tesco nedostatkem zaměstnanců, nekonečnýma frontama u pokladen i pultů a hlavně nedodaným zbožím způsobuje samo. I přesto ale obrat výrazně v I. čtvrtletí rostl (o 9,7%)... takže jakápak krize.
    Pokud by byla krize, muselo by se šetřit tam, kde se peníze zbytečně vyhazují, zejména nesmyslné změny cen, slavné pexeso v časopise In... no takových věcí by se našlo. Ale na zaměstnancích rozhodně nemá cenu šetřit. Ti jsou potřeba k vytvoření zisku. Za posledních 8 let nám klesly náklady na mzdy o více jak polovinu. Dál už není možné jít, tohle už je opravdu kritický stav a pokud to nevidíte, pak budete určitě zaměstnancem centrály (mimochdem i tam by se dala ušetřit spousta peněz, za jednoho zaměstnance CK tři zaměstnanci v provozu) to pak věřím ve spokojenost, jinak Vás bohužel nechápu. Ono ani získávat zákazníka na ceny, které jsou pod cenami nákupními též není řešením. To bych pak začal mít též obavu o další existenci. Jenže právě proto se snižují mzdové náklady, aby se mohlo prodávat zboží pod cenou. Někde se to ušetřit musí, ale na centrále to rozhodně nebude!

    OdpovědětVymazat
  3. Naprosto souhlasim, zadna krize, lidi je jak na matejsky pouti, ale zamestnancu je malo. Penize mame mensi jak pred lety, to byly i premie a hlavne sluny jednani s lidma. Za pana reditele Slezaka se s lidmi jednalo, anglicani byli na kazde inventure a s lidma mluvili. Ted? Pred kazdou navstevou z Anglie se nazenou lidi z cely republiky, jen aby na centrale ti mizerove meli premie. Lidi dojizdi z jednoho baraku na druhej a nikoho nezajima, jak jsou vyflusnuty. Je to obycejna tyranie a diky krizi ma plno lidi strach odejit. Je to normalni "koncentrak". Meli by jsme se vsichni vzpamatovat a vyrazit na centralu s transparentama a klicema. Ja uz si to rozhodne libit nenecham. Vytrpela jsme si dost a dost toho taky mam.

    OdpovědětVymazat
  4. V krámech to vypadá jak po výbuchu. Zboží nemá kdo doplnit. Fronty jsou nekonečné. Dřu se tady a ještě dostanu vynadáno, že nemám svoji práci. Nikoho nezajímá, že sedím celý den na kase. Peníze mám za jednoho a práci za tři. Proč když je teda ta krize nejdou z centrály na pokladny do ostatních hypáčů a obchoďáků. Na každý hypermarket v republice vždycky minimálně 10 lidí z centrály deně? Když je ta krize, tak by jsme si měli pomáhat. Nebo se mýlím?

    OdpovědětVymazat
  5. Jo jo, dobře známe tuhle akci Helping Hands, pomoc lidí z centrály na obchodech. Přijedou v deset, hodinu chodí po ploše a telefonují, hodinu jsou na jídle, pak dvě hodiny doplňují jednu paletu, zbuzerují nás že máme na obchodě bordel a jedou zase pryč. To jsou moc dobré "pomocné ruce"... :-(

    OdpovědětVymazat
  6. Taky známe za celý den ve třech zvládli doplnit půlku palety a jen měli debilní keci a vysedávali na kuřárně. Takže hovno, všechno jsme po nich museli dodělat, tak jaká pomoc, vždyť i na centrále vymýšlí jednu kravinu za druhou. Jen ať raději jdou do prdele a ne na obchody, ještě to domrskají víc než to je

    OdpovědětVymazat
  7. Všichni tady co píšete máte pravdu stojejí za prt.Já jsem minulý měsíc dala výpověd a do dnešního dne jsem nedostala ani zápočták tak co tam dělají a tomám dvě děti jsem po mateřské a ani se nemohu evidovat na uřad z čeho budu žít je nezajímá.Je to vedení na nic.

    OdpovědětVymazat