Text uveřejněný na tomto webu se nemusí shodovat s názory zaměstnavatele Tesco Stores ČR a.s., nebo případně dalších stran. Jsou zde uveřejněny svobodné názory odborové organizace, jejich členů a zaměstnanců společnosti v souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, platnými právními předpisy a Ústavou ČR. Rada NOT i Rada odborové organizace si vyhrazují právo odstranit nebo nezveřejnit texty s urážlivým, rasovým, diskriminačním či vulgárním podtextem, stejně jako texty či reklamní odkazy nesouvisející s obsahem a účelem těchto stránek.

UPOZORNĚNÍ pro zasílání obchodních sdělení a telemarketing:
Není dovoleno a je zakázáno zasílat jakákoli nevyžádaná obchodní sdělení na kteroukoli e-mailovou adresu uveřejněnou na tomto webu nebo využívat jakékoli uvedené telefonní kontakty pro účely telemarketingu, výzkumů trhu nebo nabídku služeb. Nevyžádaná obchodní sdělení zaslaná na kteroukoli zde uveřejněnou e-mailovou adresu nebo uskutečněný pokus o telemarketing, výzkum či obchodní nabídku na jakékoli níže uvedené telefonní číslo, budou bez dalšího upozornění řešena podáním podnětu pro zahájení správního řízení k příslušnému správnímu úřadu pro porušení zákona.

Spojte se s námi na Google+ na adrese Nezávislé odbory Tesco
Členové odborových organizací v rámci NOT si následně mohou požádat i o připojení do uzavřené komunity Nezávislé odbory Tesco - komunita
(Na Tesco kumunitě nejprve požádejte o připojení. Následně nám zašlete e-mail s Vaším uživatelským jménem a Vaše jméno a přijmení, včetně provozovny na posta@cz-not.eu, Po ověření Vašeho členství v některé z odborových organizací v rámci NOT bude Vaše žádost o připojení schválena)

pondělí 28. července 2008

Přečetli jsme... (zajímavosti)

Obchodních center je moc, hůře dostupná skomírají

28. července 2008 2:58 (www.idnes.cz)

Kdysi se do každého nového obchodního centra hrnuly zástupy lidí. Ale ta doba je pryč: obchodní domy postavené na špatném místě bojují s nedostatkem zákazníků a malými tržbami. Lidé jsou totiž při nakupování stále náročnější, a tak ignorují ta centra, k nimž musí chodit více než pět minut pěšky, přejíždět několik křižovatek či platit za parkování. foto: Radek Miča, MF DNES

Některá obchodní centra si stěžují na nezájem zákazníků. Může za to i velká konkurence.


Nejvíce takovýchto míst je v metropoli: nejopuštěnější lokalitou jsou pražské Stodůlky, které už přišly zhruba o třetinu obchodů. Problémy se však objevují už i v krajských městech, jako je Brno, České Budějovice, Liberec či Plzeň. 

Prvním znakem neúspěchu bývá prázdné parkoviště, po něm obvykle následují více či méně šikovně maskovaná prázdná místa po zavřených obchodech. Tvrdá čísla o návštěvnosti většina obchodních center nezveřejňuje. 

Místo parkoviště paintball 
Jedním z příkladů chrámů konzumu, který své místo na trhu dlouhá léta marně hledá, je obchodní centrum v Praze Stodůlkách. Špatná poloha a velká konkurence v okolí způsobily, že z původních padesáti obchodů lze dnes nalézt v centru něco málo přes třicet. Většina z nich se snaží o jakousi mutaci výprodejového obchodu. Na parkovišti v podzemí je vždy kde zaparkovat. 

Dvě mouchy jednou ranou se rozhodli zabít jeho provozovatelé, když v jedné z částí parkoviště udělali paintballové hřiště. V nedalekých Nových Butovicích se vypořádali se stejným problémem instalací ruční myčky. "Víme, že nesoutěžíme ve stejné kategorii jako Chodov či Palladium, ale musíme se soustředit na kvalitu," sliboval na nedávné konferenci Nejen o retailu zástupce společnosti Bainbridge, majitele Stodůlek a několika dalších center, kde dříve sídlil Carrefour. 

Konference se symbolicky odehrávala v prvním patře Stodůlek, které je už přes rok zavřené, a jak hlásají nápisy, "rekonstruuje se". Zatím se s ním neděje nic. 

Pro majitele špatně fungujících obchodních center je totiž hodně těžké rozhodnout, zda do takového centra nalít další desítky milionů s rizikem, že jen zvýší ztrátu celé investice. 

"Lék na špatná centra není, když nejsou v pořádku základní faktory," říká skepticky ke snahám o nápravu pověsti center Martin Macháč, obchodní šéf společnost Unibail- Rodamco vlastnící a provozující centra Chodov a Černý Most. Ta jsou mezi experty považována za ta, kterým se daří. 

Základní faktory úspěšnosti obchodních center jsou dobré místo a pestrá nabídka obchodů, které přitáhnou zákazníky. "Třeba v Praze je jedním z hlavních faktorů blízkost metra. V některých případech stačí, aby bylo pár stovek metrů dál, a už to má negativní vliv," říká Kevin Turpin, šéf oddělení průzkumu trhu společnosti Jones Lang Lasalle zabývající se správou obchodních center. To je příklad třeba Nových Butovic v Praze, kde je nutné při cestě z metra podejít rušnou silnici, což přístup pro pěší komplikuje.

Úspěšná obchodní centra

Praha – Nový Smíchov, Chodov, Černý Most, Metropole Zličín
Brno – Vaňkovka, Olympia
Plzeň – Olympia
Olomouc – Globus

Obchodní centra s problémy

Praha – Stodůlky (Tesco), Nové Butovice

Brno – Futurum (Tesco)

Ústí nad Labem – (Tesco)

Nová centra s pomalým rozjezdem

Praha – Palladium (otevřeno 2007), Šestka (otevřeno 2006)

Plzeň – Plaza (otevřeno 2007)

Ideální ale nejsou ani příjezdy do ostatních center, jako je Šestka či Europark na kraji Prahy. Řidiče obvykle rozčiluje, když musí na několika křižovatkách odbočovat doleva, aby se do center dostali. Ta se tak často snaží u města vymoci přívětivější příjezd. V poslední době se to podařilo například Europarku Štěrboholy či Černému Mostu. 

Nejlépe na tom není s dopravní dostupností ani loni na podzim otevřené Palladium, stojící v centru Prahy naproti obchodnímu domu Kotva. "Dostupnost tohoto centra je minusem. Kolem sice projde 60 tisíc turistů, ale jako český zákazník máte časový problém se na místo přehuštěným provozem dostat, a navíc je tu placené parkoviště," říká Macháč. 

Zatímco do fungujících center stojí prodejci oblečení, bot, sportu či zubních kartáčků fronty, do těch se špatným zvukem se nikdo nehrne. Majitelé centra se tak dostávají do začarovaného kruhu. Bez dobré nabídky totiž nemají možnost zákazníky zpět přitáhnout. 

Jak přilákat dobrý obchod? 
Šanci získat dobrého nájemce do takového centra mají především silní majitelé. To znamená ti, kteří vlastní v Evropě obchodních center desítky, a mají tak co nabídnout výměnou za jedno ošklivější káčátko. Takto se například do centra Novodvorská v Praze, z kterého po pomalém rozjezdu prodejci utíkali, podařilo přilákat obchod s oděvy C&A. 

Ten je považován za jednoho z klíčových tahounů mezi oděvními řetězci. "Jednání trvala hodně měsíců. Musíte mít hlavně co nabídnout," říká David Pažitka z francouzské společnosti Segece, která kromě centra Novodvorská vlastní i zlaté vejce Nový Smíchov, nově i Plzeň Plaza a v Evropě má na čtyři sta podobných nákupních komplexů. 

Problémem při získávání atraktivních obchodníků je i narůstající počet obchodních center. Firmy jako H&M, C&A či New Yorker nechtějí být úplně všude a požírat si své vlastní zákazníky. "Registrujeme menší zájem obchodníků jít do měst, jako je Brno, Liberec, Plzeň či České Budějovice," potvrzuje Turpin nasycenost určitých měst. 

I tato města už kromě Prahy začínají být přeplněná, což s sebou nese pokles zájmu o některé lokality. Například v Brně se dobře daří nedávno otevřené Vaňkovce v centru, ale hůře už je na tom třeba Futurum na okraji města. 

Podle šéfa jednoho z tamních obchodníků, který je i v dalších centrech po republice, po převzetí Carrefouru Teskem pocítili změnu ve složení zákazníků. Tesco je totiž zaměřeno více na šetřivější kupující, což se projevuje na tržbách. Kvůli příchodu Teska například v Hradci Králové získalo na úkor místního Futura větší popularitu centrum, kde sídlí Interspar, který cílí na střední třídu. 

"Struktura zákazníků se změnila, ale Futurum Hradec Králové i Ostrava jdou nahoru," říká na to Pavel Klimeš ze společnosti EMCM, která tato a další centra spravuje. Jisté je jedno. S plány na výstavbu dalších tří desítek center v příštích dvou letech těch problémových ještě přibude.
Autor:
Martina Patočková
MF DNES

Žádné komentáře:

Okomentovat