Text uveřejněný na tomto webu se nemusí shodovat s názory zaměstnavatele Tesco Stores ČR a.s., nebo případně dalších stran. Jsou zde uveřejněny svobodné názory odborové organizace, jejich členů a zaměstnanců společnosti v souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, platnými právními předpisy a Ústavou ČR. Rada NOT i Rada odborové organizace si vyhrazují právo odstranit nebo nezveřejnit texty s urážlivým, rasovým, diskriminačním či vulgárním podtextem, stejně jako texty či reklamní odkazy nesouvisející s obsahem a účelem těchto stránek.

UPOZORNĚNÍ pro zasílání obchodních sdělení a telemarketing:
Není dovoleno a je zakázáno zasílat jakákoli nevyžádaná obchodní sdělení na kteroukoli e-mailovou adresu uveřejněnou na tomto webu nebo využívat jakékoli uvedené telefonní kontakty pro účely telemarketingu, výzkumů trhu nebo nabídku služeb. Nevyžádaná obchodní sdělení zaslaná na kteroukoli zde uveřejněnou e-mailovou adresu nebo uskutečněný pokus o telemarketing, výzkum či obchodní nabídku na jakékoli níže uvedené telefonní číslo, budou bez dalšího upozornění řešena podáním podnětu pro zahájení správního řízení k příslušnému správnímu úřadu (ÚOOÚ) pro porušení příslušných právních předpisů a směrnicí GDPR.

pátek 26. listopadu 2010

Máte věrnostní kartu? Skončíte jak ratlík na vodítku, varuje expert

 
...
Elektronické dálniční viněty, mobilní telefony, kamerové systémy, opencard, tyto nástroje dokáží zdokumentovat váš pohyb, ale co jiné citlivé informace? Úřad na ochranu osobních údajů spustil diskusi o věrnostních kartách, v níž připomíná co všechno dokážou tyto karty o vás odhalit.
Bezpečnost a trh se stávají nosnými pilíři pro archivaci osobních údajů. Co vše se dá zneužít. K čemu slouží firmám věrnostní karty? Necháte si koupit soukromí za dvouprocentní slevu z příštího nákupu?

A data se přelévají...

"Chtěli jsme občany vtáhnout do diskuse, zda považují za adekvátní, když za mnohdy nepatrné slevy dávají obchodním řetězcům přístup k jejím nákupním zvyklostem. Takto se vytváří spotřebitelský profil," řekla ParlamentnímListům.cz tisková mluvčí ÚOOU Hana Štěpánková. "Jde jen o to, aby si občané uvědomili k čemu všemu dávají svá data k dispozici při podepisování obchodních podmínek a aby věděli, komu a jak se data dále předávají," dodala Štěpánková.

Trochu levné, ne?

Věrnostní karta jako součást věrnostního programu má za úkol zvýšit image společnosti a atraktivitu nabízených služeb pomocí různých bonusů, odměn nebo slev. Klasický systém věrnostních karet spustil v září i řetězec Tesco. Jejich majitelé získají různé slevy a bonusy, výměnou za to firma zjistí údaje o jejich nákupním chování. V Británii si za tento sledovací systém vysloužil řetězec přezdívku Velký bratr.

"Zpracování registrační formulářů probíhá samozřejmě v souladu se zákonem," ujišťuje marketingový ředitel společnosti Michal Štádler. Podle Štádlera pak zaměstnanci podepisují mlčenlivost a vše prý završují pravidelné audity.

Ratlík na vodítku

"Každé poskytnutí údajů znamená riziko. Lidé občas nechápavě uvedou zájmy a třeba z toho se dá sestavit nákupní profil," vysvětlil ParlamentnímListům.cz bezpečnostní expert Oldřich Kužílek. Podle něj právě takto dochází k nenápadnému automatizovanému ovlivňování.

"Tím, že vám dají slevu na věrnostní kartu, obcházejí výdaje na průzkum trhu a skládají nabídky zboží přímo pro vás. Jste pro ně ratlíkem na vodítku. Je to manipulace," dodal Kužílek.

3x čti, než podepíšeš.

Také se vám někdy stalo, že vám zavolal konkurenční operátor a náhodou zrovna ten měsíc, co vám končila smlouva? "Já nemám konkrétní informace, že by docházelo k prodeji dat, ale nějak se to určitě zpeněží. Nejde jen o věrnostní karty. Musíte si dát pozor, co podepisujete a hlavně jak může dotyčná firma s vašimi údaji nakládat a komu je může zpřístupnit," varuje Kužílek.

Autor: Pavel Kozdera / www.parlamentnilisty

Žádné komentáře:

Okomentovat