Text uveřejněný na tomto webu se nemusí shodovat s názory zaměstnavatele Tesco Stores ČR a.s., nebo případně dalších stran. Jsou zde uveřejněny svobodné názory odborové organizace, jejich členů a zaměstnanců společnosti v souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, platnými právními předpisy a Ústavou ČR. Rada NOT i Rada odborové organizace si vyhrazují právo odstranit nebo nezveřejnit texty s urážlivým, rasovým, diskriminačním či vulgárním podtextem, stejně jako texty či reklamní odkazy nesouvisející s obsahem a účelem těchto stránek.

UPOZORNĚNÍ pro zasílání obchodních sdělení a telemarketing:
Není dovoleno a je zakázáno zasílat jakákoli nevyžádaná obchodní sdělení na kteroukoli e-mailovou adresu uveřejněnou na tomto webu nebo využívat jakékoli uvedené telefonní kontakty pro účely telemarketingu, výzkumů trhu nebo nabídku služeb. Nevyžádaná obchodní sdělení zaslaná na kteroukoli zde uveřejněnou e-mailovou adresu nebo uskutečněný pokus o telemarketing, výzkum či obchodní nabídku na jakékoli níže uvedené telefonní číslo, budou bez dalšího upozornění řešena podáním podnětu pro zahájení správního řízení k příslušnému správnímu úřadu pro porušení zákona.

Spojte se s námi na Google+ na adrese Nezávislé odbory Tesco
Členové odborových organizací v rámci NOT si následně mohou požádat i o připojení do uzavřené komunity Nezávislé odbory Tesco - komunita
(Na Tesco kumunitě nejprve požádejte o připojení. Následně nám zašlete e-mail s Vaším uživatelským jménem a Vaše jméno a přijmení, včetně provozovny na posta@cz-not.eu, Po ověření Vašeho členství v některé z odborových organizací v rámci NOT bude Vaše žádost o připojení schválena)

středa 2. září 2009

Igelitky zdarma pomalu končí, nabízí je jen Tesco a Globus

...
2. září 2009
1:11

Odnést nákup v igelitové tašce, kterou vám pokladní podá zdarma, už bude možné jen v obchodech Tesco a Globus. Po jiných obchodnících sáhl včera ke zpoplatnění tašek i Albert. Za klasickou lehkou tašku teď zákazníci jeho prodejen HyperAlbert zaplatí jednu korunu.

Tašky zdarma byly ještě před pár lety solí v očích hlavně ekologů, ale uzákonit jejich zákaz se jim nepodařilo. Naposledy exministrovi životního prostředí Martinu Bursíkovi, který se o to pokoušel ještě letos na jaře.

Šetřit na igelitkách donutila obchodníky až krize, která jim ukusuje maloobchodní tržby. Tašky zkrátka patří mezi náklady, které se dají seškrtat velmi rychle a jednoduše. Jejich nákup totiž velký řetězec typu Albert nebo Tesco přijde na několik desítek haléřů za kus. Spotřebují jich přes sto milionů ročně, a pokud je zpoplatní, ušetří si až desítky milionů korun.

To nepřímo potvrzuje i konkurence, i když o konkrétních číslech nechce mluvit nikdo. "Náklady spojené s takzvanými taškami zdarma nejsou nikterak zanedbatelné díky velkým množstvím a řetězec je nese ve svých nákladech, respektive musí promítnout ve svých prodejních cenách," uvedl například mluvčí Penny Market David Kolář.

Tesco ani Globus zatím stažení tašek zdarma nechystají. "Bereme to jako službu zákazníkům," uvedli shodně mluvčí Teska Jana Háková a Globusu Boris Malý.

Materiál, ze kterého se tašky vyrábějí, se během let i díky tlaku ekologů výrazně změnil. V jistý neprospěch zákazníků, protože tyto tašky podle výrobců méně vydrží.

Pozitivní efekt to však podle ekologů i výrobců přináší v tom, že tašky jsou dnes vyráběny z recyklovatelných materiálů. A proto ani tolik nevadí, že se jich ročně spotřebují miliony kusů.

Větší problém: obaly potravin

Navíc, v celkovém množství odpodau jde o vcelku zanedbatelné číslo a jejich úplný zákaz by tak zřejmě nepřinesl výraznější zlepšení životního prostředí.

"Ve čtyřech milionech tun odpadu, které ročně vyprodukujeme, totiž sáčků s logem obchodníka plave jako kapka v moři pouhých devět tisíc tun," tvrdí Ivo Kropáček z Hnutí Duha. Řetězce si podle něj rušením tašek zdarma spíše dělají reklamu.

Mnohem problematičtější jsou z hlediska ekologie obaly od potravin, kterých je mnohem víc, a navíc jsou většinou nerecyklovatelné.

"Z devadesáti procent zatěžují odpadové hospodářství nebo rovnou přírodu hlavně obaly od potravin nebo PET lahve," tvrdí Miroslav Brumovský, náměstek ředitele společnosti Granitol. Ta je tradičním výrobcem obalu, který v sedmdesátých letech získal ochranný název mikroten.

"Pokud to obchodníci stahují, tak je to spíš tím, že šetří," dodal Brumovský na adresu stahování igelitových tašek zdarma. Ani pro jeho firmu už nepatří mezi významné zakázky, vydělává na jiných obalech.

Nejrozšířenější nákupní tašky lidé podle expertů nejčastěji používají jako pytel na odpadky. Ty pak končí v popelnicích pro směsný komunální odpad.

Tašky na nákup i na odpadky

"U nás jdou pak do spalovny. V některých jiných městech i na skládky, což už je ale z hlediska životního prostředí problém," uvedla mluvčí Pražských služeb Miroslava Egererová.

Spalování odpadu je čím dál častější než skládkování. To výrobci dokonce vítají, také proto, že nové rozložitelné tašky málokdo kompostuje.

"Navíc ty starší typy polyethylenových tašek podporují rychlejší spalování i toho ostatního odpadu. Uvolní se z nich pak jen oxid uhličitý a pára," tvrdí Miroslav Brumovský z výrobce obalů Granitol.

Spotřebu lehkých nákupních tašek nemají na svědomí jen obchodní řetězce, přestože jich distribuují nejvíce. Menší obchodníci si s jejich rozdáváním ani s jejich složením hlavu nedělají.

Ahold, vlastník sítě Albert, který je v Česku dlouhodobě ztrátový, prezentuje rušení tašek zdarma jako charitativní akci. Výnos z jejich prodeje prý poukáže nadačnímu fondu Albert, který podporuje například dětské domovy.

Boj s igelitovými taškami zdarma není jen české specifikum. Například ve Velké Británii se obchodníci před třemi lety dohodli s vládou na tom, že sníží jejich distribuci. Celkové množství užívaných tašek se pak skutečně snížilo z 13,4 miliardy kusů v roce 2006 na 9,9 miliardy v roce 2008.

Autoři:

  • Jiří Fencl
    MF DNES

Žádné komentáře:

Okomentovat