Text uveřejněný na tomto webu se nemusí shodovat s názory zaměstnavatele Tesco Stores ČR a.s., nebo případně dalších stran. Jsou zde uveřejněny svobodné názory odborové organizace, jejich členů a zaměstnanců společnosti v souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, platnými právními předpisy a Ústavou ČR. Rada NOT i Rada odborové organizace si vyhrazují právo odstranit nebo nezveřejnit texty s urážlivým, rasovým, diskriminačním či vulgárním podtextem, stejně jako texty či reklamní odkazy nesouvisející s obsahem a účelem těchto stránek.

UPOZORNĚNÍ pro zasílání obchodních sdělení a telemarketing:
Není dovoleno a je zakázáno zasílat jakákoli nevyžádaná obchodní sdělení na kteroukoli e-mailovou adresu uveřejněnou na tomto webu nebo využívat jakékoli uvedené telefonní kontakty pro účely telemarketingu, výzkumů trhu nebo nabídku služeb. Nevyžádaná obchodní sdělení zaslaná na kteroukoli zde uveřejněnou e-mailovou adresu nebo uskutečněný pokus o telemarketing, výzkum či obchodní nabídku na jakékoli níže uvedené telefonní číslo, budou bez dalšího upozornění řešena podáním podnětu pro zahájení správního řízení k příslušnému správnímu úřadu pro porušení zákona.

Spojte se s námi na Google+ na adrese Nezávislé odbory Tesco
Členové odborových organizací v rámci NOT si následně mohou požádat i o připojení do uzavřené komunity Nezávislé odbory Tesco - komunita
(Na Tesco kumunitě nejprve požádejte o připojení. Následně nám zašlete e-mail s Vaším uživatelským jménem a Vaše jméno a přijmení, včetně provozovny na posta@cz-not.eu, Po ověření Vašeho členství v některé z odborových organizací v rámci NOT bude Vaše žádost o připojení schválena)

neděle 16. srpna 2009

Obchodníci začali zavírat prodejny

...
Během krize skončí v Česku stovky obchodů, někteří hráči se raději stahují z trhu.

Maloobchodní tržby v červnu klesly o 4,9 procenta. Došlo k tomu už podeváté za sebou a spolu s tím, jak klesá ochota Čechů vytahovat peníze z peněženky, klesá i ochota obchodníků držet nevýdělečné obchody.

Podle odhadů expertů na maloobchodní trh za poslední měsíce jen v Praze zavřely desítky obchodníků a další desítky stojí před krachem. V jiných částech Česka pak není situace o nic lepší. V severních Čechách mají obchody zavřené v následujících měsících počítat ve stovkách.

"Střetla se recese a nasycený trh. Vyrostla tu spousta obchodních center a příliš mnoho obchodů, které si konkurovaly. Teď se to projevuje a je evidentní, že malí hráči, za kterými nestojí žádná nadnárodní firma, vykrvácí rychleji," říká David Marek, analytik společnosti Patria Finance.

Podle Zdeňka Linharta, šéfa obchodního řetězce Žabka, vzrostl i počet nezávislých obchodníků, kteří nyní své prodejny nabízejí k prodeji, a díky velkému počtu zavřených obchodů se podstatně zvětšila i nabídka volných prostor.

Velcí zeštíhlují

Své obchody však nyní zavírají i velcí hráči. Například řetězec Ahold v minulých měsících uzavřel 21 svých prodejen, které prodělávaly. "Stále vyhodnocujeme profitabilitu jednotlivých obchodů, takže uvidíme, zda je toto číslo konečné," řekl Libor Kytýr s tím, že důvodem k zavření obchodů byla právě všudepřítomná finanční krize, velká konkurence v dané lokalitě i malá kupní síla lidí, která také souvisí s krizí. Hypermarket v pražských Stodůlkách zavřela i společnost Tesco a na stejném místě skončila se svou velkoprodejnou i firma Asko Nábytek.

Zavírají i majitelé restaurací. Podle Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) existuje dokonce reálné riziko, že během krize může padnout až pětina českých restaurací.

Další obchodníci se pak snaží co nejvíce ušetřit a vyjednat slevu na nájemném. "Z důvodu krize posuzujeme třicet dopisů, ve kterých nás obchodníci prosí o snížení nájmu," potvrzuje Jakub Vaculín, mluvčí Městské části Praha 1.

Některé firmy se už ale z Česka stahují úplně. Jak uvedl polský burzovní deník Parkiet, z Česka odchází polská firma Redan, majitel luxusního spodního prádla Top Secret. Už koncem loňského roku pak kvůli krizi skončil i řetězec Bio-Cafes.

Hypermarkety odvádějí zákazníky malým obchodům

Na pražské ulici Milady Horákové za poslední měsíc zavřelo už sedm obchodů. Zatímco například řetězec Baťa odůvodňuje uzavření svého obchodu ukončením nájmu, zejména u menších obchodníků je důvodem finanční krize a neochota Čechů utrácet.

Nejvíce na současnou situaci totiž doplácejí právě malé obchůdky, kterým odvádějí zákazníky velké hypermarkety a supermarkety. Nemohou totiž stejně jako ony zaostřit na cenový boj, protože za nimi nestojí žádný nadnárodní koncern.

"Zvětšila se nabídka volných míst a pozorujeme, že je stále více prodejen k dispozici a jejich majitelé nám je buď nabízejí, nebo chtějí s námi spolupracovat," řekl šéf obchodů Žabka Zdeněk Linhart.

Krize a ztráty už přinutily k odchodu i kavárny Bio-cafes, zaměřující se na zdravou výživu. S tímto konceptem do Česka přišel francouzský podnikatel Silvan Pedretti. Při zakládání Bio-cafes si Pedretti vytyčil hodně ambiciózní cíl - do pěti let otevřít dvě stovky provozoven v různých zemích. K expanzi do jiných českých měst či dalších zemí ale nedošlo.

V Británii ještě hůř

Česko rozhodně není jedinou zemí, kde nyní obchodníci stahují rolety výloh a zavírají své prodejny.

Na některých místech ve Velké Británii dá dnes docela velkou práci najít otevřený a fungující obchod a v městečku Torguay už kvůli ekonomické krizi dokonce zavřel každý pátý obchod. Ve Walesu pak skončilo až čtyřicet procent obchodníků.

Žádné komentáře:

Okomentovat