Text uveřejněný na tomto webu se nemusí shodovat s názory zaměstnavatele Tesco Stores ČR a.s., nebo případně dalších stran. Jsou zde uveřejněny svobodné názory odborové organizace, jejich členů a zaměstnanců společnosti v souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, platnými právními předpisy a Ústavou ČR. Rada NOT i Rada odborové organizace si vyhrazují právo odstranit nebo nezveřejnit texty s urážlivým, rasovým, diskriminačním či vulgárním podtextem, stejně jako texty či reklamní odkazy nesouvisející s obsahem a účelem těchto stránek.

UPOZORNĚNÍ pro zasílání obchodních sdělení a telemarketing:
Není dovoleno a je zakázáno zasílat jakákoli nevyžádaná obchodní sdělení na kteroukoli e-mailovou adresu uveřejněnou na tomto webu nebo využívat jakékoli uvedené telefonní kontakty pro účely telemarketingu, výzkumů trhu nebo nabídku služeb. Nevyžádaná obchodní sdělení zaslaná na kteroukoli zde uveřejněnou e-mailovou adresu nebo uskutečněný pokus o telemarketing, výzkum či obchodní nabídku na jakékoli níže uvedené telefonní číslo, budou bez dalšího upozornění řešena podáním podnětu pro zahájení správního řízení k příslušnému správnímu úřadu (ÚOOÚ) pro porušení příslušných právních předpisů a směrnicí GDPR.

pondělí 9. února 2009

Bob Robbins: Finanční krize naše plány nezastaví

...

www.ihned.cz

"Chceme být v nepotravinářské oblasti stejně silní jako v prodeji potravin," řekl v exkluzivním rozhovoru pro HN Bob Robbins, šéf maloobchodní společnosti Tesco pro střední a východní Evropu. Pro tento rok má společnost velké plány - na český trh přinese nové zboží nových značek a slibuje, že nakupování bude u vybraných produktů levnější než loni.

HN: Jak často jezdí šéf evropského regionu do Česka?

Za evropský region jsem zodpovědný zhruba osm let a snažím se sem jezdit alespoň jednou měsíčně.

HN: Jsou česká Tesca jiná než obchody třeba v Maďarsku a Turecku?

Rozdíly mezi zeměmi jsou. Design prodejen je sice podobný, ale jiné jsou produkty. Většinu zboží sice prodáváme na celém světě, ale třeba s českým chlebem nebo rohlíky bychom v Maďarsku neuspěli. Stejně tak je čistě lokálním produktem třeba Becherovka - tu také v Turecku nebo Maďarsku nemáme.

HN: Chování zákazníků je stejné?

Všichni chtějí stejné věci - dobré ceny, skvělý servis a kvalitu. Český trh je ale hodně konkurenční a to ho odlišuje. Myslím, že počítáno na obyvatele, je tu více čtverečních metrů obchodu než kdekoliv ve střední Evropě.

HN: V posledních měsících se vše točí kolem krize. Jak bude Tesco bojovat proti poklesu tržeb?

Nemůžeme sedět a čekat, až nám tržby klesnou. Každý rok doufáme, že náš byznys poroste, letos to je stejné a chceme tomu pomoci. Tento rok proto přidáme mnoho nových obchodů. Co však můžeme čekat je to, že růst nebude takový jako před lety a pozice obchodníků bude složitější. V Česku odborníci čekají zpomalení růstu tržeb či jejich pokles, ale o to víc se musíme snažit.

HN: Mnoho nových obchodů je kolik?

V regionu střední a východní Evropy by jich mělo být 137. K tomu pravděpodobně otevřeme další obchody i v Asii. Bude to rok růstu.

HN: Kolik ze 137 nových evropských obchodů bude v Česku?

Je jich zhruba třicet, nyní tento počet finalizujeme.

HN: Na jaké formáty se zaměříte? Budou to spíše menší prodejny typu Tesco Expres?

Tam, kde můžeme mít velké hypermarkety, tam je budeme mít. Samozřejmě že je složitější najít prostor pro velký hypermarket než pro Tesco Express. My máme úspěšný formát hypermarketů s rozlohou 3000 čtverečních metrů. Tyto obchody mají i poměrně velkou část s nepotravinářským sortimentem. Těch chceme mít určitě více. Samozřejmě že přidáme i další Tesco Expresy.

HN: Takže stále jdete do menších a menších měst.
Určitě. Dáváme obchody i do měst, která mají deset tisíc obyvatel. Pak jsme největším obchodem ve městě a zákazníci to vítají. Máme výhodu v tom, že máme mnoho formátů. Kdo má třeba jen hypermarkety, postaví jich patnáct a pak už nemá kam jít.

Jednou z priorit je nepotravinářské zboží


HN: Jenom expanze ale nestačí. Co dalšího nabídnete zákazníkům?

Musíme být konkurenceschopní v ceně a přinést na trh ještě více produktů. Letos uvedeme na trh mnoho novinek, které budou pro spotřebitele hodně zajímavé. Mohu říct, že se to týká nových produktů, nových značek a samozřejmě se zaměříme na cenu.

HN: Novými značkami jsou myšleny privátní značky, na které v době krize sází stále více obchodníků?

Privátní značky rostou na všech našich trzích každý rok. Máme dodavatele z celé Evropy a díky tomu, že stejné produkty dodáváme do více zemí, máme velkou nákupní sílu a toto zboží můžeme nabídnout za cenu nižší, než za jakou by byly stejně kvalitní značkové produkty. Řadu privátních značek určitě chceme rozšířit, ale rozšíříme i sortiment jako takový. Hlavně v nepotravinářském sektoru. Máme mnoho druhů zboží, které chceme letos přinést na český trh. Budou to produkty určené pro domácnost a do kuchyně. Totéž se týká i naší řady oblečení.

HN: Vaše konkurence nepotravinářské zboží omezuje a vy jeho nabídku naopak chcete rozšířit?

Víme, že například Ahold i ostatní hypermarkety zmenšují prodejní plochu s nepotravinářským zbožím, ale my máme jiný pohled. Chceme být v "non-foodu" stejně velcí jako jsme v oblasti potravin. Proto je nutná změna a rozšíření sortimentu. V tomto odvětví je velká konkurence, chceme však nabídnout daleko větší množství tohoto zboží a myslíme to vážně.

HN: Jaký je teď v Tescu poměr potravin a nepotravin?

Nyní je to zhruba sedmdesát procent jídla a třicet procent nepotravinářského zboží.

HN: Tento poměr asi hned během letošního roku nezměníte.

Letos určitě ne, ale je to naší ambicí. Hlavně proto, že naše potravinářská divize je velmi velká a stejně chceme vyrůst i v nepotravinářském sortimentu. Je to sice dlouhá cesta, ale už letos chceme tento poměr částečně zvrátit. Máme připravenou infrastrukturu.

Některé zboží letos určitě zlevníme


HN: Zmínil jste i větší důraz na cenu. Znamená to, že letos budou nákupy v Tescu levnější než loni?

Cena je hodně důležitá a my chceme nabídnout tu nejlepší možnou cenu i co největší hodnotu zboží. U produktů, které má i konkurence, chceme být nejlevnější na trhu. Letos určitě zlevníme některé zboží a zároveň přineseme nové výrobky jiných cenových úrovní.

HN: Šéf českého Tesca Phil Clarke slíbil zákazníkům nové služby jako internetové prodeje a finanční služby. Kdy budou na trhu?

Na finanční služby se určitě soustředíme, ale finální rozhodnutí zatím nepadlo. V Británii má Tesco vlastní banku a kromě bankovního byznysu funguje také v telekomunikačním byznysu. Zároveň jsme jeden z největších internetových obchodníků. Musíme však mít jistotu, že je na tyto služby v Česku skutečně ten pravý čas, že jsou lidé a trh připraveni. Je jen otázka, do čeho budeme investovat jako první.

HN: Zbrzdí zavádění těchto služeb finanční krize?

Finanční krize samozřejmě vždy velké plány ovlivňuje, ale naše plány nezabrzdí. Příkladem může být i to, že letos Tesco poroste.

Nikdo slabý k převzetí tu zatím není


HN: Krize zároveň zlevňuje ceny firem. Když chcete globálně růst, využijete i toho, že firmy, které jsou na prodej, jsou levnější než jindy?

Řídíme se heslem "nikdy neříkej nikdy". Jsme stále otevření jakémukoliv obchodu. Už v minulosti jsme koupili například část Carrefouru či Edeku. Nyní však v tomto směru nijak aktivní nejsme. Věci se ale mění, a pokud bude někdo k dispozici za dobrou cenu, proč ho nekoupit. Není to však naše priorita. Chceme růst v našich stávajících obchodech a budovat nové.

HN: Bude "k dispozici" někdo i na českém trhu?

Kdo ví. Český trh se mění a konsoliduje. Na druhou stranu tu zbyli silní hráči a místo je tu pro každého. Ale uvidíme. Další roky budou možná hodně těžké. Nevidím tu však nikoho vyloženě slabého. Zatím.

HN: Minulé vánoce nebyly pro Tesco tolik úspěšné, jak jste byli zvyklí. V Británii jste zaznamenali nejmenší nárůst tržeb od poloviny devadesátých let.

Zas tak neúspěšný rok to nebyl. Nejmenší nárůst tržeb jsme sice ve srovnání s naší konkurencí zaznamenali, ale my narozdíl od nich rosteme z vyšších čísel. Navíc oni měli v minulosti složité roky, zatímco Tesco rostlo.

HN: Jaké byly Vánoce v Česku? Žádná čísla se zatím neobjevila.

Vánoce přišly velmi pozdě, ale pak byly silné. Jsme si jisti naším růstem.

HN: V Británii jste během krize odstartovali kampaň "večeře pro celou rodinu za pět liber". Začnete s podobnou komunikací i tady?

Kampaň nakrmte rodinu za pět liber je velmi úspěšná. Chceme mít něco podobného i v Česku. Nebude to pět liber, ale nějaký ekvivalent v korunách. Podobnou kampaň používáme i ve světě, například v Turecku.

HN: Vaši českou kampaň, ve které v době krize lákáte zákazníky k sobě, kritizovalo Sdružení obrany spotřebitelů. Je v pořádku používat slova krize v reklamě?

Média současnou situaci popisují jako krizi, celosvětově je to vnímáno jako ekonomická krize. Stejně tak dnešní dobu nazývá premiér a vláda. Samozřejmě že nechceme, aby se lidé cítili nebezpečně, naopak, chceme jim nabídnout dobrou hodnotu. Zatím je však brzy tuto kampaň hodnotit.

Bob Robbins (52)

Bob Robbins začal ve společnosti Tesco na řídících pozicích v oblasti marketingu a prodeje v rámci Velké Británie. V roce 1999 mu byla přidělena strategická role při formování a vedení provozních a procesních změn fungování firmy a o tři roky později se stal šéfem obchodů ve střední a východní Evropě. Bob Robbins je členem výkonného výboru a dalších výborů skupiny Tesco (například pro harmonizaci obchodní sítě a společenskou zodpovědnost). Kromě toho je ve vedení obchodního řetězce Kipa v Turecku a v dozorčí radě společností Tesco v České republice, Slovensku, Maďarsku a Polsku. Vystudoval management na Harvard Business School v USA, ve volném čase sportuje a zajímá se o auta.

Autor: Zuzana Luňáková, HN

Žádné komentáře:

Okomentovat