Praha - Igelitové tašky zdarma téměř vymizely z českých obchodů. Síťové tašky hlásí svou renesanci, chystají se dobýt svět
Tašky zdarma z českých obchodů prakticky vymizely. Nabízí je již několik málo řetězců. Do hry se ale vrací již skoro zapomenutý fenomén – síťovky. Ve světě po nich lidé šílí.
Ekotašky, zdarma jen v Tesku
Tažení proti igelitkám už zasáhlo celé Česko. Zatímco ještě před dvěma roky si mohl zákazník zdarma odnést igelitovou tašku třeba z Delvity, Hypernovy, Teska či Globusu, dnes už z tohoto výčtu nezbyla ani ne polovina. A důvody? Ekologie, ale hlavně peníze. Igelitky přijdou na miliony korun ročně.
Mezi prvními přišli o igelitky zdarma zákazníci řetězce Interspar, který se je rozhodl zpoplatnit už v roce 2006.
„V současné době jsou pro zákazníky k dispozici igelitové tašky za 1 Kč a 6 Kč, papírová taška za 8 Kč a biotaška za 9 Kč,“ uvedla mluvčí společnosti Spar Lída Šimáčková. Už jen sporadicky dnes najdeme igelitové tašky zdarma v řetězcích společnosti Ahold, která provozuje síť Albert. „V současné době nabízíme zákazníkům tašky zdarma jen ve vybraných hypermarketech Albert,“ potvrdil mluvčí Aholdu Libor Kytýr.
Téměř bez výjimky jsou v obchodech k dostání ekologické varianty nákupních tašek, ovšem jen výjimečně ji obchodník nechce zaplatit. Podobně jako řada konkurentů ekotaškou nahradila klasické igelitky například společnost Tesco. Jako jedna z mála ji ovšem nezpoplatnila.
Výjimkou zatím zůstává jen řetězec Globus. Tam se klasické bezplatné igelitky stále drží a zřejmě budou i nadále. „Máme tašky placené, ekologické a pak máme tašky zdarma, které chceme udržet, co nejdéle to půjde. Zákazník se může svobodně rozhodnout, nemáme ambice ho vychovávat,“ uvedl Deníku šéf Globusu Petr Vyhnálek.
Budou síťovky znovu „in“?
Kromě ekotašek ovšem bere obchody útokem i jeden již téměř zapomenutý fenomén, a tím jsou z dob socialismu známé síťovky. Jejich výrobou se zhruba před rokem začala zabývat firma Saarience z Kolína. A světově známé módní časopisy jsou z ní na〜dšené. „Síťovka má všechny vlastnosti pro to, aby byla úspěšná. Je praktická, je vyráběná z ekologických materiálů, a to je ve světě in. Navíc v zahraničí si ji nikdo nespojuje s érou komunismu,“ říká redaktorka módního časopisu Elle Zdenka Dvořáková.
To, že si síťovku oblíbili spíše zahraniční než čeští zákazníci, potvrzuje i ekonomický a marketingový ředitel samotného výrobce Oldřich Marek. „V současné době se věnujeme především patentovému řízení. Chceme mít celosvětová autorská práva,“ říká. Podle něho se nyní síťovky prodávají hlavně v Evropě. „V zahraničí je o síťovky daleko větší zájem než u nás. Teď stojíme před uzavřením kontraktu s jednou nejmenovanou nadnárodní společností, která chce ze síťovky udělat globální produkt. Je připravena odebrat desítky milionů kusů,“ dodal Marek.
Autor:
Vojtěch Janda
deník.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat